Egy jó diagnosztika az alapja a sikeres autójavításnak mert az ügyfelek számára a teljes dízel rendszer cseréje nem a legjobb megoldás az elképesztő árak miatt.
Cégünk Bosch, Delphi, Siemens VDO (Continental) és Denso nagynyomású befecskendező rendszerek, injektorok, porlasztók, szivattyúk bevizsgálásával, javításával, felújításával foglalkozik. Az üzemanyag rendszerek hibakód bemérését, illetve komplett felújítását, szét- és összeszerelését, tömítéskészlet cseréjét vállalja.
A hagyományos dízelekben a porlasztónyomást minden injektornál külön állítják elő, a ma használatos common rail rendszerben (a mai személyautókban szinte kizárólag ez a rendszer működik) viszont szétválik a nyomás létrehozása és a befecskendezés. Az üzemanyag a közös nyomócsőben várakozik nagy nyomás alatt, és csak akkor kerül a befecskendező szelepekhez, amikor felhasználásra kerül. Mindig annyi üzemanyag jut az égéstérbe, amennyi szükséges, a rendszer nagyon magas, 1500–1800 bar nyomáson dolgozik még alacsony fordulatszámnál is, a csúcs a 2500 bar-t is elérheti. A nagy nyomás azért jó, mert a gázolaj nagyon finomra porlasztódik, ami jobb és tisztább égést, ezáltal alacsonyabb fogyasztást és kisebb károsanyag-kibocsátást eredményez.
Mi történik, ha nem jól működik?
Leginkább nem megy a motor. Az injektorok általános jellemzője, hogy az elektronikus vezérlés miatt nagyon drága lehet egy meghibásodás. Ha tönkremegy az elektronika, sokszor csak a komplett csere a megoldás, ez akár 500.000-1.000.000 forintos tétel is lehet. Jó hír, hogy az üzemanyagporlasztó-fúvóka szennyeződés néha tisztítható, de sokszor itt is csak a teljes körű felújítás lehet az igazán hatékony megoldás.
Common Rail rendszer: injektor & nagynyomású szivattyú
A common rail injektor porlasztja be nagynyomással az üzemanyagot a motor égésterébe. A motor fordulatszámának függvényében percenként akár ezerszer is!
Rendkívül érzékeny az üzemanyag minőségére. Hibás működése rossz indulást, egyenetlen alapjáratot, vész üzemmódot, csökkent motor teljesítményt eredményez. Egyes típusai jól javíthatók. A javítás sok esetben fele, harmada költségbe kerül, mint az új alkatrész.
A rendszer nyomása típustól függően 1350 -től 2500 bar -ig terjedhet. A nyomás nagyságát egy szelepen keresztül az elektronika szabályozza.
A motor hibás működése esetén, fontos információ a vezérlőegységbe betárolt hibakódok ismerete, illetve gyakorlati mérések elvégzése.
Mivel a szivattyúk belsejét az üzemanyag keni, nem megfelelő minőségű üzemanyag okozza leggyakrabban a szivattyúk meghibásodását. Fontos, hogy a legkisebb gyanú esetén is vizsgáltassuk meg a szivattyút. A rendszerbe bekerült szennyeződés, vagy a szivattyúból leváló fémrészecskék tovább jutva tönkre tehetik az injektorokat is.
PD-elem
A PD elnevezés a német Pumpen Düse megnevezésből lett rövidítve, magyarul szivattyú-porlasztó egységet jelent. (Ezt a rendszert többnyire a VW csoport alkalmazta, azonban mára ők is áttértek a Common Rail rendszerre)
Az adagoló-porlasztó egység alapvető különbözősége a common-rail rendszertől, hogy hengerenként a szivattyú és a porlasztó, egy közös egységet képez.
A nagynyomásnak közvetlenül a befecskendező egységben történő előállítása, lehetővé teszi akár a 2200 bar létrehozását. Az egység által befecskendezett üzemanyag mennyiséget, az elektronika vezérli. A nagynyomást létrehozó elem-ház egység nem pótalkatrész. Legtöbb típusa ezért csak tisztítással, porlasztócsúcs cserével javítható.