Gumiabroncs jelölések
EU abroncsjelölési szabályozás – magyarázat
Az Európai Parlament és a Tanács 1222/2009/EK rendelete alapján, minden 2012 júniusa után gyártott és az EU területén belül értékesített gumiabroncs* esetén 2012. novembertől az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson címkét kell elhelyezni.
Mostantól képes lesz a gumiabroncsokat 3 alapvető kritérium alapján összevetni:
• Üzemanyag-fogyasztás (mivel bármilyen hihetetlen, de minden ötödik tanknyi üzemanyagot a gumiabroncsok fogyasztják el)
• Tapadás nedves úton (kulcsfontosságú biztonsági tényező)
• A gumiabroncs külső zaja (a gumiabroncsaink úton való gördülésének zaja, a járművön kívülről hallgatva)
Az új törvény a 2012. július 1-jén vagy azt követően gyártott új személygépkocsikra, kisteherjárművekre, tehergépkocsikra, buszokra és távolsági buszokra felszerelt összes gumiabroncsra is vonatkozik.
Az oldalon láthatja az új EU abroncscímke mintáját. Ez nagyon hasonlít a háztartási gépeken, például mosó- vagy mosogatógépeken széles körben használt címkékhez.
Az új abroncscímkézési előírásokról, valamint a gyakran feltett kérdésekről az Európai abroncs és gumi gyártók szövetségétől (ETRMA) kaphat tájékoztatást.
A rendelet hatálya alá tartoznak a személygépjárművek, kishaszongépjárműveket és nagy teherautók abroncsai.
Nedves tapadás
Az abroncs legfontosabb feladata, hogy bármilyen útviszony mellett biztonságot nyújtson. A nedves tapadás vagy úttartás az egyik legfontosabb teljesítmény-jellemző.
Azonban a jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás ellentétes célok, melyek eléréséhez lejjebb kell adni a teljesítményből. Az új címkézési előírásoknak köszönhetően a vásárlók láthatják, és maguk választhatják ki a nekik megfelelő teljesítményt.
Akár 4 autóhossznyival rövidebb féktávolság. Az A-osztályú gumiabroncsokkal felszerelt, 80 km/h sebességgel haladó gépkocsi megállási távolsága akár 18 méterrel vagy 30%-kal rövidebb is lehet a G-osztályú abroncsokkal felszerelt gépkocsi megállási távolságánál.
A címke 7 szintet jelenít meg, amelyen az „A” jelenti a legmagasabb nedves tapadást, míg a „G” a legalacsonyabbat.
Üzemanyag fogyasztás
A gépjárművek üzemanyag-fogyasztását befolyásoló egyik tényező az abroncsok gördülési ellenállása.
Ez a hatás azért jön létre, mert az abroncs forgás közben deformálódik, mely eredményeként energia fog elveszni hő formájában. Minél nagyobb mértékű a deformáció, annál nagyobb a gördülési ellenállás, és ennek következtében annál nagyobb mennyiségű üzemanyag szükséges a jármű előremozdításához. Vagyis, az alacsonyabb gördülési ellenállás alacsonyabb fogyasztást, ezért alacsonyabb károsanyag-kibocsátást (pl. CO2) eredményez.
Az új címke sávosan jeleníti meg a „gördülési ellenállást”, ahol az „A” a „leggazdaságosabb üzemanyag felhasználást”, míg a „G” kategóriája legrosszabbját jelöli. A fekete nyíl a sávok mellett (ebben az esetben B) jelzi a termék teljesítményét.
Külső zaj
A forgalom intenzitása és a járművek típusa
Vezetési stílus
Az abroncs és az út kapcsolata
A külső zajszint 3 kategóriára van bontva, és decibelben (dB) mérik, összehasonlítva a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai kerékzaj szintekkel.
1 fekete hanghullám = 3dB-lel kevesebb, mint a jövőbeni európai határ.
2 fekete hanghullám = már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak.
3 fekete hanghullám = megfelel az aktuális európai korlátozásnak.
A rendelet célja, hogy növelje a közúti járművek biztonságát, valamint gazdaságosságát és környezeti hatékonyságát alacsony zajszintű, biztonságos és üzemanyag-takarékos abroncsok által. Ugyanakkor keretet teremt az ipar számára, hogy harmonizált módon nyújtsanak információt az abroncsok némely paramétereiről.
Az ilyen információk mindig rendelkezésre fognak állni a vásárlók számára technikai promóciós anyagokon, például a gyártók weboldalain keresztül. Néhány abroncs nem tartozik a rendelet hatálya alá, mint az újrafutózott abroncsok, az off-road és verseny abroncsok.
Az üzemanyag-takarékos abroncsok használatának összesített eredménye, hogy megtakarítható akár 4 millió tonna CO2 évente (attól függően, hogy a piac milyen gyorsan áll át üzemanyag-takarékos abroncsokra), és a piacot a jobb nedves tapadás elérésére ösztönzi.
Összegezve tehát, nagyon fontos paramétereket ismerhetünk meg az új európai abroncs címkékről, de nagyon sok más, fontos tulajdonság az autógumit illetőenrejtve marad. Pl.: aquaplanning, fékút száraz úton, tartósság stb., valamint nem tudni, hogy a gumiabroncs gyártók által feltüntetett adatok mennyire fedik a valóságot.
Fontos megjegyezni, hogy téli gumik esetében a fenti paramétereket adott esetben megelőzhetik számos fontosabb tényezők is, melyek a jelenlegi címkékről nem derülnek ki. Ilyen pl.: az autógumi tapadása havas,- jeges útfelületen, kapaszkodóképesség, erő,- nyomaték átvitel, vezethetőség, menetstabilitás, stb.