Az automataváltó olajcsere szerepe:
A legtöbb gyártó már százezer kilométernél írja elő az olaj, a szűrő, valamint a tömítések cseréjét, de például a Mercedes hatvan-ezrenként igényli ugyanezt. Vége az élettartam olajoknak. Sokszor gondolják úgy az autósok, hogy a kezdeti rángatás után talán majd rendbe jön, és tovább próbálgatják a meghibásodott váltót. Ennek eredménye a gazdasági totálkár felé szokott közelíteni.
Egy biztos: megfelelő karbantartással megsokszorozható a váltó élettartama, nem beszélve arról, hogy a működése komolyan kihat a menetkomfortra is. Viszont a lényeg a megfelelő szón van! Ugyanis tudni kell, hogy főleg a szokásos hidraulikus nyomatékváltó esetében, ha csak leengedjük az elhasználódott olajt, akkor, az ilyen váltó szerkezeti felépítésének köszönhetően, még kb. az elméleti feltöltési mennyiség ~ 60 százaléka bent marad a váltóban. Ahhoz, hogy hosszútávon is minőségi munkát tudjunk végezni, szükséges egy olyan professzionális berendezés, amellyel teljes egészében le tudjuk cserélni az elhasználódott hajtómű-olajat illetve ezzel egy időben, karban is tartja a szerkezetet.
Hajtóműolaj csere előtti karbantartás szerepe
Az Autó-Doktornál ráadásul nemcsak kicseréljük a váltóolajt, hanem még a csere előtt egy speciális tisztító adalékkal eltávolítjuk a lerakódott szennyeződéseket, ezáltal a friss olaj egy valóban tiszta környezetbe fog kerülni, így lényegében meghosszabbítva az új olaj teljesítményét és élettartamát!
A lengéscsillapító specialista
Menetdinamikai illetve kényelem szempontjából, valamint a rugózás élettartama érdekében nagyon fontos, hogy a gépjármű lengése csillapított legyen. A lengéscsillapítók feladata tehát a rugózás által keltett lengések hatásosan való csillapítása, továbbá a lökésszerűen fellépő nagy rugólengések, esetleg esetleges felütések megakadályozása, illetve kisebb amplitúdójú lassú rugólengésekké való átalakítása.
A lengéscsillapítók legfontosabb szerepe abban áll, hogy a rugózás lengéseit csillapítva a gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni. Ezáltal biztosítva a gépkocsi menetstabilitását.
A hatástalan lengéscsillapítás következményei
A kedvezőtlen úttartás miatt a gumiabroncsok gyakran eltávolodnak az útburkolattól:
• a gépkocsi sodródik
• a fékút meghosszabbodik
• a kifejtett vonóerő csökken
• a gumiabroncsok fokozottan és egyeletlenül kopnak
Autó-Doktor Horváth Kft. 1. tipp
Rendszeres ellenőrzés
Az első fagy előtt feltétlenül ellenőriztesse akkumulátora állapotát. Ilyen szakszerű akkumulátortesztet az Autó-Doktor Horváth Kft. műhelyben végeznek megfelelő készülékekkel. Természetesen előzetes bejelentkezés nélkül, ingyenesen. Tesztbizonylattal.
Autó-Doktor Horváth Kft. 2. tipp
Biztonsági tanácsok
Az indítóakkumulátorok korszerű és átgondolt áramtároló készülékek. Mindentől eltekintve még mindig az ólom / kénsav-akkumulátorok jelentik az optimális megoldást. A szervizelés és karbantartási munkák során bizonyos óvintézkedéseket be kell tartani:
• A töltőgázok robbanásveszélyesek. A töltés alatt tehát tilos a dohányzás, kerülni kell a szikraképződést és a nyílt láng használatát.
• Az akkumulátorsav maró hatású.
• Az akkumulátor ki- és beszerelését biztonsági okokból bízza szakemberre. Az akkumulátor cseréjekor pl. törlődnek a fedélzeti komputerbe és az autórádióba tárolt adatok.
• A központi zár a régi akkumulátor kiszerelésekor lezárhat.
• A riasztó berendezés működésbe lép, mivel az akkumulátor eltávolítását lopásként érzékeli
Autó-Doktor Horváth Kft. 3. tipp
Rendszeres karbantartás
Ön a legnagyobb hidegben ill. melegben is elvárja akkumulátorától, hogy ne hagyja cserben. Erre nem is kerül sor, ha előtte Ön sem hagyta cserben akkumulátorát. A biztos indítás érdekében ne mulassza el az akkumulátor szervizelését.
• Rögzítés: Az akkumulátor beszerelését lehetőleg szakember végezze. Ügyelni kell az akkumulátor fix rögzítésére és arra, hogy a saruk jól meg legyenek húzva
• Tisztaság: A tiszta akkumulátor nem szenved a kóboráramoktól és kontakthibáktól. Tartsa tehát a felületét szárazon és tisztán. Ez mindenekelőtt a csatlakozó pólusokra vonatkozik, melyeket le kell zsírozni.
• Elektrolit-szint: Ellenőrizze, hogy az elektrolit szintje mindig néhány milliméterrel a lemezek fölött legyen. Korszerű akkumulátoroknál a házon jelzik a folyadék alsó és felső szintjét. Utántöltésnél ügyelni kell arra, hogy a folyadék ne folyjon ki a készülékből.
• Akkumulátor lezárása: ügyeljen arra, hogy a zárókupakok mindig tökéletesen zárjanak.
Autó-Doktor Horváth Kft. 4. tipp
Indítás nagy hidegben
Nagy hidegben a motorban magas súrlódási ellenállás lép fel, a motor nem akar indulni. Egyidejűleg a hideg miatt az akkumulátor is erőtlenebb, nehézkesebb lesz. Ha olyan hideg van, hogy az indítási problémákat okoz, akkor a következők szerint járjon el:
• Az egyes indítások ne haladják meg az 5-10 másodpercet.
• Biztosítson az akkumulátornak az indítások között 1 perc regenerálódási időt.
• Ismételje meg az indítást.
Egyebekben a karbantartást nem igénylő Banner akkumulátor csekély belső ellenállással bír, amely növeli az indítási feszültséget – megkönnyíti az indítást.
Autó-Doktor Horváth Kft. 5. tipp
Az olcsó mindig drágább
Bár az indítás segédindító kábelekkel igen egyszerű, mégis újra meg újra hibákat követünk el.
A helyes eljárás a következő:
• A segédindító kábelek keresztmetszete legyen megfelelő (szgk-nál 16 mm2) és ne legyenek túl hosszúak, mert az feszültségesést okoz.
• Ha az indításhoz külső segítség szükséges, ügyeljen a csatlakoztatásra: a piros kábelt a fogadónál és leadónál a plusz pólusra kell csatlakoztatni. A fekete kábelt a leadónál a mínusz pólusra a fogadónál a testre (karosszéria fém része) kell kapcsolni, a test és pólus közötti távolság min 30 cm legyen.
• Ezt követően indítson. Ügyeljen azonban arra, hogy az indítás időtartama ne haladja meg a 15 másodpercet.
• Ha a motor mégsem indul, várjon egy percet és ismételje meg az eljárást.
• Ha sikerült a motort beindítani, akkor először a fekete, majd a piros segédindító kábelt csatlakoztassa le.
Figyelem!
Segédindítás közben a leadó jármű motorja ne üzemeljen, mert a feszültségcsúcsok az indítókábel lekötése során tönkre tehetik az elektronikát.
Autó-Doktor Horváth Kft. 6. tipp
Környezetvédelem
Az Autó-Doktor Horváth Kft. és a Banner erősen elkötelezte magát a környezetvédelem mellett és a használt akkumulátorokat ennek megfelelően kezelik. Banner az akkumulátorház műanyag granulátumát feldolgozás után a gyártásban újrahasznosítja. Ezért valamennyi Banner akkumulátor PP-házzal készül. Autó-Doktor Horváth Kft. ezt a bölcs intézkedést azzal támogatja, hogy a használt akkumulátorokat visszaveszik és kivétel nélkül Banner akkumulátorokat forgalmaznak. Banner a használt akkumulátorokat az Autó-Doktor Horváth Kft. műhelyből elszállítja és környezetkímélő újrahasznosításra bocsátja.
• Hol cseréltesse le a gumikat a járművén?
A gumicserét alapvetően egy autószerviz végezze, mivel csak itt találhatóak meg azok a gépek amikkel szakszerűen el lehet végezni a cserét (kerékszerelő gép, centrírozó). A centrírozásnál a kerék vibrációját súlyok segítségével egyenlítik ki, ezek nélkül rendellenesen fog kopni a gumi és gyorsan elhasználódik.
Emellett nem mindegy, hogy milyen nyomatékkal húzzuk meg a kerékcsavarokat, ezeket az értékeket a gyártók előírják, ellenkező esetben roncsoljuk a menetet és a felnit. Tovább az sem mindegy milyen nyomás van a kerekekben, a nem megfelelő guminyomás a kopást és az üzemanyag-fogyasztást is növeli. A gyártói előírásoknak megfelelő guminyomást általában a tank-fedél belsejében, az ajtóküszöbön, és a kezelői könyvben találhatjuk meg.
• Miben különbözik az autó kerékcseréje a gumicseréjétől?
Az autó kerékcseréjét ellentétben a gumicserével otthon is elvégezhetjük. Mindenesetre a kerékcserét a szervizek nagy része kedvezően végzi és egy szervizben azért csak szakszerűbben végzik el a műveletet, nem beszélve a megfelelő nyomatékmeghúzásokról, amelyeket nyomatékkulcs nélkül nem tudunk kivitelezni.
• Milyen gumitípusok vannak, és miben különböznek egymástól?
Alapvetően 3 féle gumiabroncs létezik: négyévszakosak, nyáriak, téliek.
A nyári gumiabroncsok a forró napokon is megfelelő tapadást nyújtanak, és sokkal kevésbé kopnak melegben. A gumikeveréke és profilja is ennek megfelelően van kialakítva, ezért a hideg, fagyos időjárásban történő biztonságos közlekedésre nem alkalmas.
Ezzel szemben a téli gumik mindenekelőtt mélyebb, sűrűbb profilt és puhább gumikeveréket tartalmaznak, hogy a jégen és a hóban minél jobb legyen a tapadás.
A négy-évszakos gumik egy hibridet képeznek, tulajdonságai a fent felsorolt kettő típusú gumi keveréke, de pont ezért a tapadási jellemzői korlátozottak.
• Mekkora gumiprofillal kell rendelkezni?
Akinek fontos a biztonságos közlekedés, annak a gumik állapotát gondosan és rendszeresen ellenőriznie kell. Egy fontos tényező a gumiprofil mélysége, törvényi előírásoknak megfelelően minimum 1,6 mm -nek kell lennie. A gumik amelyek ez alatt vannak különösen nedves úton válnak nagyon balesetveszélyessé. Ilyen esetben azonnal cseréljük le a gumikat! Ezen kívül a gumik korára is ügyelni kell, mely a gumi oldalfalán van feltüntetve. Idővel a gumi keménnyé válik és veszít tapadásából.
• Mely gumik a legbiztonságosabbak?
A saját biztonságunk fontossága és pénztárcánk alapján illetve a tesztek figyelembevételével hozzuk meg döntésünket a gumivásárláskor. Többnyire a nagy márkák termékei (Pirelli, Continental, Hankook, Michelin, Bridgestone, Dunlop és Goodyear) fej-fej mellett vannak a teszteken. De az ismeretlenebb márkák is kínálhatnak egy jó ár/érték arányú választást. A teszteket száraz és nedves útviszonyok között végzik, illetve téli gumiknál tesztelnek még havon és jégen is. A legtöbb esetben a következő tényezőket vizsgálják: fékút, tapadás kanyarban, kopás, zaj és fogyasztás.
• Mennyibe kerül egy kerékcsere?
Már 1.200 Ft/db-ért is vannak ajánlatok centrírozás nélkül. Ha centrírozni is kell a kereket, akkor már 2.400 Ft-tól kezdődnek az árak. A gumicserék autóként kb. 5.000 és 15.000 Ft között mozognak méret, kialakítás, felni szolgáltatás alapján.
A járművezetők körében egész évben állandó téma: a téli és a nyári gumicsere.
Gyakran ismételt kérdések
A járművön végzett rendszeres inspekciók megnövelik gépjárműve élettartalmát illetve eladásnál a rendszeresen karbantartott jármű jelentős többletértéket képvisel. Az inspekció a gépjárművek funkcionális és biztonsági alkatrészeinek a szisztematikus átvizsgálását jelenti. Az új autóknál a garanciaidő alatt a legtöbb gyártó előírja az első inspekció időpontját. De az idősebb autóknál is rendszeresen el kell végezni az időszakos karbantartásokat, hogy megőrizzük a járművek biztonsági állapotát.
Az időközi karbantartásokat a gyártók előre meghatározzák. A korszerűbb járművekben a járművezetőt a fedélzeti számítógép emlékezteti az esedékes inspekciókra. Ezen felül a gépjárművek szervizkönyvében is fel vannak tüntetve az időközi karbantartások. Többnyire a kötelező intervallumok évenként vagy 15.000-től 30.000 km-ig vannak meghatározva, attól függően, hogy a jármű melyiket éri el először.
Szervizünkben Hétfő – Péntek-ig, 8.00 – 17.00-ig várjuk ügyfeleinket, telefonos elérhetőségünk +36 84 519 219 leveleket pedig az szerviz@auto-doktor.hu email címre várjuk.
Alapvetően érvényes: egy időben elvégzett inspekció mindig kifizetődő. Aki egy új jármű garanciáját meg akarja tartani, az inspekciós intervallumot nem szabad kitolnia. Nem elhanyagolható tény, hogy a dokumentált, rendszeresen elvégzett inspekciók növelik egy gépjármű használtpiaci értékét. De az idősebb járműveken is rendkívül hasznos a rendszeres karbantartások betartása, mert a szerelő a műhelyben ellentétben a műszaki vizsgabázissal, a különböző járműkomponensek, alkatrészek időbeni tartósságára is felhívja a figyelmet. Azonban egy 1 000 km-es késedelem még nem szokott drámai lenni.
Az inspekciós költségek nagymértékben függenek a szervizek minőségétől és járművek típusától. A márkafüggetlen szervizek árai többnyire kedvezőbbek mint a márkaszervizeké, illetve egy luxuslimuzin inspekciója természetesen lényegesen drágább, mint egy kisautóé, az árak emiatt kb. 30.000 és 150.000 Ft között mozognak.
>>>
Ha esedékes az inspekció a megfelelő szaktudás és szerszám nélkül soha ne álljunk neki! Csupán az olyan műveleteket végezhetjük el, mint: a világítás, olajszint vagy a guminyomás ellenőrzése! Azonban az összes többi szaktudást igénylő alkatrészek kiválasztását és cseréjét csak szakember végezheti el műhelykörülmények között!
Alapvetően minden hivatalos szerviz végezhet inspekciókat függetlenül attól, hogy márka vagy márkafüggetlen szerviz-e. A legfontosabb, hogy az autót a gyártói előírásoknak megfelelően kell javítani, illetve a gyári minőségű alkatrészeket kell beépíteni különben a garancia nem lesz érvényes! A garancia lejártával a gyártói előírások betartása ugyan nem releváns de azért nagyon ajánlott.
A gépjárművek szervizelését szinte minden esetben előre egyeztetett időpontokra tudjuk vállalni, az alkatrészek megrendelése miatt így biztosított a gördülékeny, gyors és pontos munkavégzés.
A műhelyekben az éves inspekciókat csak a megfelelően kiképzett technikusok, autószerelők végezhetik el. Csak az Ügyféllel történő egyeztetést követően kezdheti el a feladatokat a munkatárs. Ha ez az egyeztetés nem történik meg és munkákat az Ügyfél beleegyezése nélkül (munkalap) végezzük el, akkor ezt a szerviz csak saját felelősségére teheti.
Alapvetően érvényes a szervizekre: Csak a biztonságtechnikailag veszélyes alkatrészeket szabad az Ügyfél megkérdezése nélkül beépíteni a járművekbe, minden más esetben az Ügyfél beleegyezése szükséges (szerviz felelőssége). Nálunk minden alkatrész cseréje, csak az Ügyfél megkérdezésével és beleegyezésével kerülhetnek beépítésre. Ellenkező esetben a jogszabály az Ügyfelet védi és ezért a nem egyeztetett munkálatok költségeit nem köteles kifizetni a szerviznek!