Üdvözöljük az Autó-Doktor Horváth Kft. weboldalán! Közvetlen elérhetőség: +36-84/519-219

reklam bal

fekakcio bal nagy

fooldal szolgaltat uzemanyagt

fooldal szolgaltat v004

fooldal szolgaltat bosch injector

BMW Siófok

fooldal szolgaltat automatavaltot

fooldal szolgaltat v005

fooldal szolgaltat kamera radar

FORD Siófok

fooldal szolgaltat v003

fooldal szolgaltat 006

fooldal szolgaltat klima

Autómosó Siófok

Kenőanyag lexikon

ACEA

ACEA, Association of European Automotive Manufacturers : A korábbi CCMC utódszervezete, amely az 1991-es újjáalakítás alkalmából számos új gyártóval bővült, és nyitottá vált további új belépők számára.

2002-től érvényes ACEA teljesítményszintek benzinüzemű személygépjármű motorjaihoz

A2-96 Issue 3
Standard benzines kategória. Normál csereintervallum és terhelés melletti üzemeltetéshez, 1996-tól változatlan követelményekkel.

A3-02
Szigorított követelményrendszerű, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Magas teljesítményű motorokhoz, a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallummal.

A1-02
Szigorított követelményrendszerű, energiatakarékos, katalizátorkímélő kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelő motorokhoz fejlesztve.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

A4 -xx
Bevezetés előtt álló kategória a közvetlen befecskendezésű (Gasoline Dierect Injection), szegénykeverékes üzemállapotban is működő Otto-motorokhoz.

A5-02
Szigorított követelményrendszerű, energiatakarékos, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelő, nagy fajlagos teljesítményű motorokhoz fejlesztve. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

2002-től érvényes ACEA teljesítményszintek dízelüzemű személygépjármű-, és transzporter motorjaihoz

B2-98 Issue 2
Standard dízel kategória. 1998 óta változatlan követelményekkel.

B3-98 Issue 2
Szigorított követelményrendszerű, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Magas teljesítményű motorokhoz és/vagy nehéz üzemeltetési feltételek mellett javasolt. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.

B1-02
Szigorított követelményrendszerű, energiatakarékos, katalizátorkímélő kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelő motorokhoz fejlesztve.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

B4-02
Nagynyomású, közvetlen befecskendezésű (DI) motorokhoz kidolgozott, szigorú motorfékpadi követelményrendszereket kielégítő, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású, energiatakarékos kategória.
Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum és nehéz üzemi feltételek teljesítésére.

B5-02
Nagynyomású, közvetlen befecskendezésű (DI) motorokhoz kidolgozott, szigorú motorfékpadi követelményrendszereket kielégítő, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelő motorokhoz fejlesztve. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

Megjegyzés: Az ACEA A1, A5 illetve B1, B5 motorolajok – viszkozitási jellemzőik miatt – csak a gyártók által előírt motorokhoz alkalmazhatóak. Kérjük, kövesse a gépjármű kezelési útmutatójának előírásait, vagy kérje a márkaképviselet segítségét.

ACEA teljesítményszintek részecskeszűrős és katalizátor kompatibilis személygépkocsi/könnyű haszongépjármű motorjaihoz

C1
Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, alacsony hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású  motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok nagyon alacsony hamutartalmúak, ezért bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

C2 
Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, közepes hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású  motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

C3
Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

C4
Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

2002-től érvényes ACEA teljesítményszintek nehézdízelüzemű haszongépjármű motorjaihoz

E2-96 Issue 4
Standard motorolaj kategória, 1996-tól változatlan követelményekkel.

E3-96 Issue 4
E2-nél szigorúbb kategória, alapvetően EURO II-es motorokhoz normál csereintervallum esetén.

E4-99 Issue 2
Az E3-nál szigorúbb követelményrendszert kielégítő, hosszú szervizciklusra is alkalmas, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Az Euro II, III emissziós követelményeket teljesítő, nehéz üzemeltetési feltételekkel működő motorok kenőanyaga.

E5-02
Az E4-nél több fékpadi előírást (Mack T-9, Cummins M11) teljesítő, stabil viszkozitású, EGR típusú motorokhoz tervezett, hosszú csereperiódus teljesítéséhez alkalmas, nagyon korszerű motorolaj kategória.

E6
Alacsony szulfáthamú, foszfor és kéntartalmú, ún. „low SAPS”, viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok, amelyek kitűnő dugattyútisztaságot, kopásvédelmet és furattükrösödés elleni védelmet biztosítanak. Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsereperiódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Alkalmazható kipufogógáz-visszavezetéses (EGR) motorokhoz, amelyek részecskeszűrővel felszereltek vagy anélkül üzemelnek, valamint szelektív NOx katalizátoros motorokhoz is (SCR). Az E6 specifikácijú motorolajok kifejezetten részecskeszűrős motorokhoz ajánlottak, amelyeket alacsony kéntartalmú (max. 50 ppm) dízel gázolajjal üzemeltetnek. Mindazonáltal, a motorgyártók ajánlásait, a kezelési utasításokat és a márkaszervizek ajánlásait figyelembe kell venni, ha kétségek merülnek fel a megfelelő motorolaj kiválasztásakor.

E7
Viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok igen hatásos dugattyú-tisztító képességgel és furattükrösödés elleni védőhatással. Kiváló kopásvédelmet biztosítanak és megakadályozzák a turbófeltöltőben a lerakódások képződését; koromkezelő képességük kiemelkedő.
Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsereperiódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Részecskeszűrő nélküli dízelmotorokhoz ajánlott, valamint a legtöbb kipufogógáz-visszavezetéses (EGR), valamint szelektív NOx katalizátoros motorhoz is. Mindazonáltal, a motorgyártók ajánlásait, a kezelési utasításokat és a márkaszervizek ajánlásait figyelembe kell venni, ha kétségek merülnek fel a megfelelő motorolaj kiválasztásakor.

E9
Alacsony szulfáthamú tartalmú, az API CJ-4 kémiai határértékeit és motorfékpadi tesztjeire épülő teljesítményszint (Cummins ISM, Mack T12 és T11 fékpadok), kiegészítve európai fékpadi tesztekkel: OM 501LA, OM 646 fékpadokkal, valamint turbófeltöltő lerakódásteszttel. Az európai gyártók közül egyelőre a Scania és az MAN mutat érdeklődést az új motorolaj kategória irányt, a többiek egyelőre nem tervezik a bevezetését.

Az ACEA európai teljesítményrendszer általános jellemzői:

  • Széleskörűen reprezentatív, autógyártókat tömörítő szervezet által megállapított minősítő rendszer.
  • A teljesítménykategóriák az európai üzemeltetési viszonyokat jól modellező vizsgálati módszereken alapulnak.
  • Kizárólag a szervezet által akkreditált laboratóriumok végezhetnek motorfékpadi minősítéseket.
  • A motorolaj forgalmazókat jogi felelősség terheli a feltüntetett teljesítményszintek vonatkozásában.

API

API, American Petroleum Institut : USA-beli kőolajipari intézet, amely a kőolajbányászok, kőolajfinomítók, -kereskedők és -szállítók társulásában működik; a kőolajipar fejlesztését segíti kutatások vezetésével, foglalkozik információk összegyűjtésével és közreadásával, továbbá a kormány és az ipar közötti olyan együttműködésekkel, melyek a kölcsönös érdeklődésük körébe tartoznak. Az API egyik műszaki ténykedése ölt testet az API-motorolaj-osztályozás-ban.

API motorolaj-osztályozás

API motorolaj-osztályozás, v. API Engine Service Categories (korábban API Service Classification), v. SAE teljesítményosztályozás: szikragyújtásos és dízelmotorokhoz a motorolajok minőségi szintjeire vonatkozó kategóriák meghatározása és értékelése, amelyet az API, az SAE és az ASTM közösen alakítottak ki. Az API motorolaj-osztályozás nyitott rendszer, amely lehetővé teszi a motorolajok fejlesztésében és minősítésében elért eredményeknek az osztályozási rendszerbe való bevitelét. Az alábbi táblázat az eddigi osztályokat, ill. kategóriákat mutatja be, másrészt az egyes kategóriákat vizsgálati módszerekkel és értékszámokkal a SAE J 183 szabvány definiálja.

API motorolaj-osztályozási rendszer

“S” jelű olajok, a benzinüzemű motorok kenőanyagai

Benzinüzemű motorolaj kategóriák

SA – Hatályon kívül.
SB – Hatályon kívül.
SC – Hatályon kívül.
SD – Hatályon kívül.
SE – Hatályon kívül.
SF – Hatályon kívül.
SG – Hatályon kívül.
SH – 1997 előtt gyártott motorokhoz. Minden korábbi előírás esetén alkalmazható.
SJ – 2001 előtt gyártott motorokhoz egységesen használható.
SL – 2001-ben életbe lépett, szigorított követelményrendszert kielégítő teljesítményszint kategória. Minden amerikai Otto-motoros járműben alkalmazható.
SM – A jelenleg gyártásban lévő benzinüzemű gépkocsi motorokhoz megfelelő motorolajok teljesítményszintje. Elsősorban a kopásállóság, az alacsony hőmérsékleti folyási képesség és a fokozottabb öregedésállóság terén múlja felül az SL szintet.

“C” jelű olajok, a dízelmotorok kenőanyagai

Dízelüzemű motorolaj kategóriák

CA – Hatályon kívül.
CB – Hatályon kívül.
CC – Hatályon kívül.
CD – Hatályon kívül.
CD II – Hatályon kívül.
CE – Hatályon kívül.
CF – Korábban CD. 1994-ben bevezetett, közepes teljesítményszint feltöltött motorokhoz.
CF-4 – A korábbi API CE kategóriát felváltó közepes teljesítményszint.
CG-4 – 1995-ben bevezetett korszerű kategória az összes korábbi gyártású motortípushoz.
CH-4 – Nagyon magas követelményszintű kategória, a legtöbb jelenlegi amerikai “nehézdízel” motortípushoz alkalmazható. Kiemelt kopásvédelem és koromdiszpergáló képesség jellemzi.
CI-4 – 2002-ben bevezetett kategória, a CH-4 további szigorított motorfékpadi követelményei és új emissziós előírások jellemzik.

Automatikus hajtómű-hidraulikaolaj

Automatikus hajtómű-hidraulikaolaj, ATF: a közlekedési olajok közé sorolható kenőanyagcsoport; a gépjárművek, erőgépek automatikus sebességváltóinak működtetését teszi lehetővé hidraulikus erőátvitel segítségével. Különleges, magas minőségi követelményeket kielégítő termékek tartoznak az automatikus hajtómű-hidraulikaolajok csoportjába: rendkívül jó VT-tulajdonságok (VT tulajdonság: a viszkozitás és a hőmérséklet közötti kapcsolat), esetenként definiált súrlódási tényező, kopásgátló hatás, hosszú élettartam, jó habzási és levegőelválási tulajdonságok, speciális kompatibilitás stb. is a jellemzőik között szerepelnek. Az automatikus hajtómű-hidraulikaolaj definiáló előírásai a gyártóktól származnak.

Az automatikus-hajtómű olajok gépgyártói előírásai

Az automatikus hajtóművek műszaki megoldásai sokszor annyira egyediek, hogy a gépgyártók jó része saját szabvány-előírásaihoz ragaszkodik. Emiatt az ilyen kenőolajok használatánál figyelembe kell venni, hogy a motorolajokra érvényes megállapítás – miszerint a magasabb teljesítményszintű kenőanyaggal teljes mértékben kiváltható az alacsonyabb teljesítményszintű – sok esetben nem alkalmazható. Az egyedi előírások a Ford és GM gyárakon kívül a Mercedes-Benz (DaimlerChrysler), MAN a ZF illetve a Voith cégek nevéhez fűződnek.
Az ATF-ek lényegesebb specifikációit illetve ezek műszaki tartalmának körülbelüli egyezőségét olvashatjuk le a következő táblázatból. Felhívjuk a figyelmet, hogy a hazai Ford és GM előírások alapvetően különböznek egymástól.

Ford General Motors Európai hajtóműgyártók
M4C33-A-G ATF Type A
Suffix A
MB 236.2, MAN 339 Typ A
M2C166-H Dexron MAN 339 Typ B
Mercon Dexron-II D MB 236.6/236/7, MAN 339 Typ C
Voith G607, ZF TE-ML-11/14
  Dexron III  

CCMC motorolaj-előírások

CCMC, Comité des Constructeurs d’Automobiles du Marché Commun <fr “Közöspiaci Gépkocsiszerkesztők Bizottsága”> nevű szervezet rövidítése, amely 1991-ig működött. Ezután helyét a kibővített, nyitottabb ACEA nevű szervezet vette át.

CCMC motorolaj-előírások: a CCMC európai viszonylatban kívánta megszabni a kívánatos motorolajok kategóriáit és a hozzájuk tartozó követelményrendszert, miután a katonai előírások és az API motorolaj-osztályozás gyakorlatából már megfelelő következtetések levonása lehetővé vált.

DD-adalékok

DD-adalékok: olyan package-adalék, adalékelegy (elsősorban motorolajok előállításához), amely a detergens- és a diszpergens adalékokat kedvező arányban tartalmazza ahhoz, hogy vele adott teljesítményszintű motorolajokat állíthassanak elő. Igen fontosak a motortisztaság, az iszap és más motor lerakódások megelőzése miatt.

Emulzió

Emulzió: olyan diszperz rendszer, amelyben mind a diszpergált részecskék méretei, mind a folytonos közegfolyadékban diszpergált részecskék között mérhető távolságok nagysága a kolloid méreteknél nagyobb (>1 mikrométer). emulziót alkotó folyadékok egymásban nem oldódnak, ezért a létrehozott emulzió megszüntetésére törekednek. Ennek megakadályozására alkalmas vegyületeket, emulgátorokat használnak. Az emulziók általában tejszerűek v. zavaros megjelenésűek. Leggyakrabban az olaj és a víz közötti diszperz rendszerek képeznek emulziót. Ha a diszperz rész az olaj, a közeg pedig víz, akkor olaj emulziója a vízben, O/V emulzióról, ha az olaj képezi a folytonos fázist, amelyben a víz van eloszlatva, akkor V/O emulzióról, v. invert emulzióról beszélünk. A kenéstechnikában, főleg a fémmegmunkálásnál, az O/V típusú emulziókkal találkozunk (HKF), ahol a víz/olaj arányt a megmunkálásnál szükséges hűtési és kenési igény viszonya szerint lehet beállítani. Az invert emulzió olyan helyeken jön számításba, ahol a kenésre, a felület tartós bevonására van szükség (tűzálló hidraulikaolaj, rozsdavédelem). Bizonyos kenési helyeken (belső égésű motor, turbina) az emulzió nemkívánatos jelenség, ezért a kenőolajnak a vízből való gyors elkülönülése követelmény; az ilyen helyeken használt kenőolajokban a használat során keletkező termékek okozhatnak nemkívánatos emulziót, ezért is szükséges meghatározott paraméterek elérése esetén az olajok lecserélése.

Emulgátor, emulgeálás <lat>: segédanyag (v. adalék), amely az emulzió állandóságát növeli és jellegét befolyásolja. Az olaj-víz emulziós rendszerekhez gyakran használt emulgátorok a fémszappanok, bizonyos állati és növényi olajok, s általában olyan vegyületek, amelyek molekuláikban rövid, vízoldható, poláris, hidrofil csoportot és hosszú, olajoldható, apoláris, oleofil csoportot tartalmaznak. Az emulgátorok a két folyadék határfelületén irányítottan helyezkednek el, ott abszorbeálódnak, orientált adszorpció, csökkentik a felületi feszültséget és ezzel segítik, hogy a diszpergált részecskék a közegben való szétoszlatott állapotban stabilan megmaradjanak.

Fémmegmunkálás

Fémmegmunkálási segédanyagok, FMS: a fémmegmunkálás során alkalmazott, technológiát elősegítő, többnyire vegyipari készítmények összefoglaló neve. Elkülöníthetők közülük a hűtő-kenő folyadékok (HKF), felületkezelők, rendszertisztítók és az átmeneti korrózióvédő anyagok.

Fémmegmunkálás: a fémből készült gépelemek, szerkezetek előállításához alkalmazott technológiai műveletek gyűjtőneve. A fémmegmunkáláshoz alakítandó munkadarab, szerszámgép (pl. fúrógép, esztergapad, hengerszék, stb.) és szerszám (pl. fúró, kés, stb.), illetve a velük végzendő célirányos tevékenység (a mozgás) szükséges. A munkadarab alakításának módja szerint a fémmegmunkálás két fő típusa különböztethető meg: forgácsoló megmunkálás és a forgácsmentes (vagy képlékeny) alakítás.

Felületkezelő anyagok
Felületkezelő anyagok: a FMS egyik csoportjába tartozó anyagok gyűjtőneve. Ide tartoznak a pácoló- a foszfatáló-, a bevonatképző- és a lemosószerek.

Rendszertisztítók: a FMS csoportját képezik; feladatuk a kifáradt, fertőződött HKF-tól megtisztítani az egész rendszert (tároló, vezetékek, szivattyúk szerszámgépek, stb.), mielőtt friss, új hűtő-kenő folyadékokkal töltenék fel azt.

Korróziógátló anyagok, korrózióvédő anyagok: olyan anyagok (olajok, zsírok, paszták, stb.), amelyekkel vékony rétegben bevonva a korrózióra hajlamos felületeket a környezet (főleg a levegő) nedvességétől és oxidációs hatásától és más korróziós hatástól – átmenetileg – megvédik.

Hajtóműolajok

Hajtóműolajok: GL, Gear Lubricants <ang> Getriebeöle <ném>: a hajtómű-fogaskerékrendszerek kenésére szolgáló kenőolajok gyűjtőneve. A velük szemben támasztott általános követelmények: a súrlódó felületek kopásának csökkentése, a súrlódási energiaveszteségek csökkentése, a mozgás során keletkezett hő elvezetése, a korrózió akadályozása, a zaj, a mozgások és a lökésszerű igénybevétel károsító hatásának csökkentése, a szennyezések, kopástermékek felvétele és azoknak a súrlódó felületektől távoltartása stb. A hajtóműolajokat felhasználási területük alapján megkülönböztetik, és eltérő igények figyelembevételével külön osztályozási rendszerekbe sorolják: A közlekedési hajtóműolajok teljesítményszint szerint az API GL osztályokba (1.táblázat), viszkozitásuk alapján pedig az SAE J. 306. sz. szabvány megfelelő osztályaiba (2.táblázat) sorolandók. Az 1980-as évektől kezdődően az ún. többfokozatú hajtóműolajok is értelmezhetővé váltak s alkalmazásuk gyorsan elterjedt (hazánkban is). Az ide nem sorolható többi fogaskerekes hajtóműrendszer kenésére az ipari hajtóműolajokat, az ISO C-jelű (ISO 6743-6) termékeket a nyitott áthajtóművekhez pedig a szóró-tapadó kenőanyagokat alkalmazzák.

1. táblázat
Az API-hajtóműolaj-osztályozás

API osztály Jelleg Alkalmazási terület
GL-1 Adalékmentes finomítvány. Kis terhelésű, alárendelt szerepű hajtóművek
GL-2 Kompaundált finomítvány. Kis sebességű ipari hajtóművek.
GL-3 Enyhe EP-adalékot tartalmaz. Kis igénybevételű kézi sebességváltók és hátsó hidak.
GL-4 Egyenértékű a hatályon kívüli MIL-L-2105-tel; rendszerint elegendő a GL-5 adalék fele. Kézi sebességváltók, ívelt fogazatú (nem hipoid) hátsó híd hajtások, és hipoid hajtások mérsékelt igénybevételek mellett.
GL-5 Látszólag egyenértékű a hatályos MIL-L-2105D-vel; ajánlható a legtöbb személygépkocsi és haszonjármű, építőgép számára. Mérsékelt és szigorú körülmények között hipoid és egyéb hajtóművek számára. Kézi sebességváltókhoz is alkalmazható.
GL-6 Hatályon kívüli. Szigorú körülmények között üzemelő hipoid hajtóművekhez.

2. táblázat
A hajtóműolajok SAE-osztályozása viszkozitásuk szerint*

SAE-viszkozitás osztály Viszkozitás 100 0C-on, mm2/s 150 000 mPa.s viszkozitáshoz** tartozó hőmérséklet, 0C
  min. max. max.
70 W 4,1 -55
75 W 4,1 -40
80 W 7,0 -26
85 W 11,0 -12
90 13,5 24,0
140 24,0 41,0
250 41,0
80 W  90 13,5 24,0 -26
85 W-140 24,0 41,0 -12

* SAE J 306 (1990.évi kiadás), kiegészítve a MIL L 2105 D által a többfokozatúakkal
** Brookfield-viszkozitás (ASTM D 2983)

Hidraulikaolajok

Hidraulikaolajok, hidraulikus munkafolyadékok: a hidraulikus erőátvitel közegenként alkalmazott folyadékok gyűjtőneve, melyek lehetnek kőolajtermékek, szintetikus folyadékok, glikolelegyek ill. emulziók, sőt víz is. A hidraulikaolajokkal szemben támasztott főbb követelmények: optimális viszkozitás és az adott felhasználási körülmények (berendezés, hőmérséklet stb.) között, jó VT (viszkozitás-hőmérséklet) tulajdonságok, kopásgátló hatás, jó oxidációs stabilitás, rozsdagátló és habzásgátló hatás, jó elválóképesség levegőtől – a legtöbb esetben a víztől is, jó folyáspont, tömítőanyagokkal való jó összeférhetőség stb. Az emulziókat, továbbá a szintetikus folyadékokat (foszfátészterek, glikol-olajok) tűzálló hidraulikaolajokként (nehezen gyulladó hidraulikaolajok) alkalmazzák. Csoportosításuk az ISO 6743-4, ill. a DIN 51524 előírás szerint történhet (lásd a táblázatban).

A hidraulikus munkafolyadékok osztályozása. ISO 6743-4 (DIN 51524)

Könnyen gyulladó hidraulikaolajok

ISO-jel
(DIN-jel)
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások Szokásos viszkozitási osztályok
(ISO 3448)
Szokásos alkalmazási hőmérséklet
(
0C)
HH (H) Adalékolatlan kőolaj-finomítványból készült hidraulikaolajok ISO VG 10, 22 20-70
HL…(HL) Mint a HH-jelű, oxidáció- és korróziógátló adalékkal 32, 46 20-70
HM    (HLP) Mint a HL-jelű, kopásgátló adalékkal 6/8, 100 20-70
HV Mint a HM jelű, 100 feletti viszkozitási indexszel 15, 32, 46, 68 20-70
…….(HLPD) Mint a HM-jelű, DD-adalékkal    
HS Szintetikus alapú termékek    

Nehezen gyulladó hidraulikus olajok

ISO-jel
(DIN-jel)
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások Szokásos viszkozitási osztályok
(ISO 3448)
Szokásos alkalmazási hőmérséklet
(
0C)
HFA-E Olaj a vízben emulzió (olajtartalom  <= 20%) 10, 15, 22, 32 5-55
HFA-S Szintetikus oldatok 10, 15, 22, 32 5-55
HFB Víz az olajban emulzió (olajtartalom <= 60%) 22, 32, 46, 68 5-60
HFC Vizes polimeroldatok (víztartalom 35-55%) 15, 22, 32, 46 -30+65
HFD Vízmentes szintetikus folyadékok 46, 68, 100 -20+150
HFD-R Foszfátészterek 46, 68, 100 -20-150
HFD-U Egyéb anyagok    

Környezetkímélő termékek

ISO-jel
(DIN-jel)
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások Szokásos viszkozitási osztályok
(ISO 3448)
Szokásos alkalmazási hőmérséklet
(
0C)
……. (HETG) Növényolaj alapú környezetkímélő termék 15, 22, 32, 46 -18-80
……. (HEPG) Poliglikol alapú környezetkímélő termék 22, 32, 46 -22-80
……. (HEES) Szintetikus észter alapú környezetkímélő termék 22, 46 -22-80

Nem gyulladó hidraulikus folyadék

ISO-jel
(DIN-jel)
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások Szokásos viszkozitási osztályok
(ISO 3448)
Szokásos alkalmazási hőmérséklet
(
0C)
  Víz   5-50

Hűtő-kenő folyadékok

Hűtő-kenő folyadékok, HKF: a fémmegmunkálási segédanyagok (FMS) legfontosabb csoportját képezik, ezért gyakran azzal azonos kategóriaként említik. Ide sorolhatók az adalékolt kőolaj eredetű termékek, a koncentrátumok és egyes szintetikus termékek is. Csoportosításuk az ISO 6743/7 szabvány szerint történhet (lásd a táblázatban). A hűtés és a kenés a fémalakításban ellentétes követelmény: általában a nagyobb hűtésigény a kenőhatásról való bizonyos fokú kényszerű lemondást jelenti és fordítva is. A víz a legjobban hűtő közeg, de kenőhatása kisebb, mint a kis viszkozitású (szénhidrogén) kenőolajé. Az emulziók, mikroemulziók közbülső helyet foglalnak el. A hűtő-kenő folyadékokkal szembeni főbb követelmények:

  • biztosítsa a technológiai folyamat által megkívánt (alacsony) súrlódást;
  • megkívánt hűtőhatása legyen;
  • csökkentse a kopást;
  • könnyítse az alakítási folyamatot, elősegítve jó felületi minőség elérését;
  • védje a szerszámot és a munkadarabot a légköri és a bakteriális korrózióval szemben;
  • felhasználás során (víz-keménység-, pH- és hőmérséklet-változások esetén ) és tárolás közben is stabil (szétválás nélküli)
  • maradjon;
  • megfelelő higiénia esetén egészségre ártalmatlan legyen;
  • környezetkímélő legyen;
  • habzásmentes legyen stb.

Hűtő-kenő folyadékok csoportosítása. ISO 6743/7.

A termék típusa, elsődleges alkalmazás ISO-jele
ISO – L –
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások
Kenés   NEM VÍZOLDHATÓ TERMÉKEK
  MHA kis viszkozitású kenőolajok, amelyek csak korróziógátló adalékot tartalmaznak
  MHB mint MHA, surlódáscsökkentő adalékkal
  MHC mint MHA, EP-adalékkal, amely nem aktív
  MHD mint MHA, EP-adalékkal, amely aktív
  MHE mint MHB, EP-adalékkal, amely nem aktív
  MHF mint MHB, EP-adalékkal, amely aktív
  MHG zsírok, paszták, viaszok tisztán v. MHA típusú folyadékkal higítva
  MHH szappanok, porok, szilárd kenőanyagok és keverékeik.
Hűtés   KONCENTRÁTUMOK-VÍZOLDHATÓ TERMÉKEK
  MAA vízzel emulziót alkotnak, és korróziógátló adalékot tartalmaznak
  MAB mint MAA, súrlódáscsökkentő tulajdonsággal
  MAC mint MAA, EP-tulajdonsággal
  MAD mint MAB, EP-tulajdonsággal
  MAE vízzel áttetsző mikroemulziót alkotnak, és csak korróziógátló adalékot tartalmaznak
  MAF mint MAE, súrlódáscsökkentő és/v. EP-tulajdonsággal
  MAG vízzel átlátszó oldatot adnak, és korróziógátló adalékot tartalmaznak
  MAH mint MAG, súrlódáscsökkentő és/v. EP-tulajdonsággal
  MAI zsírok, paszták, amelyek vízzel keverve használatosak

Ipari olajok

Ipari olajok: elnevezés a kenőolajok olyan csoportjának megkülönböztetésére, amelyet nem a közlekedés területén használnak fel. A további rendszerezésre a felhasználás pontosabb megnevezése (géptípus, v. iparág) ad lehetőséget: műszer-, szerszámgép-, turbina-, hidraulika-, kompresszor-, hűtőgép-, hajtóműolaj, stb., ill. gépipari-, villamosipari-, textilipari-, vegyipari-, gyógyászati-, élelmiszeripari olajok, stb. (ISO-osztályozás, 1. táblázat). Az osztályozás másik, döntő szempontja a viszkozitás. (2. táblázat).

1. táblázat
ISO-osztályozás a kenőanyagok, az ipari olajok és a hasonló termékek alkalmazási területei szerint (ISO 6743-0)

A termék betűjele A termék alkalmazási területe A termék osztályozását részletesen leíró ISO-szabvány
A általános kenés 6743-1
B formaleválasztás (kenés) 6743-
C hajtóművek kenése 6743-6
D kompresszorok kenése 6743-3
E belső égésű motorok kenése  
F orsók, csapágyak, …kenése 6743-2
G szánkenés 6743-13
H hidraulikus rendszerek munkaközegei 6743-4
M fémmegmunkálás 6743-7
N szigetelőolajok  
P légszerszámok kenőanyagai 6743-11
Q hőátadó közegek 6743-12
R átmeneti korrózióvédő termékek 6743-8
T turbinarendszerek kenése 6743-5
U hőkezelő folyadékok 6743-14
X kenőzsírokat igénylő alkalmazások 6743-9
Y egyéb rendszerek kenése 6743-10
Z gőzhengerek  

2. táblázat
Az ipari olajok ISO-osztályozása viszkozitásuk szerint

ISO viszkozitás osztály A 40 0C-os kinematikus viszkozitás középértéke A 40 0C-os kinematikus viszkozitás határai mm2/s  
    min. max.
ISO VG        2 2,2 1,98 2,42
ISO VG        3 3,2 2,88 3,52
ISO VG        5 4,6 4,14 5,06
ISO VG        7 6,8 6,12 7,48
ISO VG      10 10 9,00 11,0
ISO VG      15 15 13,5 16,5
ISO VG      22 22 19,8 24,2
ISO VG      32 32 28,8 35,2
ISO VG      46 46 41,4 50,6
ISO VG      68 68 61,2 74,8
ISO VG    100 100 90,0 110
ISO VG    150 150 135 165
ISO VG    220 220 198 242
ISO VG    320 320 288 352
ISO VG    460 460 414 506
ISO VG    680 680 612 748
ISO VG  1000 1000 900 1100
ISO VG  1500 1500 1350 1650
ISO VG  2200 2200 1980 1420

Kenőzsírok

Kenőzsírok, gépzsírok: a környezeti, illetve az üzemelési hőmérsékleten alaktartó (konzisztens), képlékeny kenőanyagok, oleogélek gyűjtőneve, amelyeknek fő tömegét valamilyen kenőolaj, és valamilyen “sűrítő” képezi. A kenőolaj többnyire finomított kőolajszármazék, de lehet szintetikus olaj is. A gélképző vagy sűrítő a konzisztens tulajdonság kialakításához szükséges. Gélképzőként elsősorban a zsírsavak fémsóit (az utóbbi időben leggyakrabban az Al-, Ca- és Li-sókat), vagyis a fémszappanokat alkalmazzák. Ezek a szappanbázisú zsírok. Elterjedt sűrítők még a szappanok és a kis móltömegű vegyületekkel alkotott komplexeik – ezek a komplex (bázisú) kenőzsírok. Szappanmentes kenőzsírok is jól alkalmazhatók bizonyos helyeken, amelyekben a gélképző vmilyen szervetlen anyag (szilikagél, bentonit, stb.) vagy szerves vegyület (polietilén, polipropilén, polikarbamid, stb.). A kenőzsírok kenés szempontjából meghatározó tulajdonságai egyrészt a döntő hányadot képviselő olajfázis minősége (főképp a viszkozitása), másrészt a zsírkenés, a felhasználás szerinti legfontosabb tulajdonsága a penetráció, amely a konzisztencia szerinti osztályozás (NLGI osztályozás 1.táblázat) alapját is képezi; továbbá fontos, hogy a gélszerkezete a mechanikai-, a hőmérsékleti-, és a vízzel szembeni igénybevétel során megfelelően stabil maradjon. A kenőzsírok alkalmazását speciális tulajdonságai (pl. az, hogy a konzisztens szerkezet miatt nem folyik ki) teszik lehetővé a gördülőcsapágyak, gömbcsuklók, rugók stb. helyek megfelelő kenésére. A kellően stabil kenőzsírokkal, zárt rendszerben a long life (hosszú időtartamú), sőt a life time (élettartam)-kenés is megvalósítható.

1. táblázat
A kenőzsírok NLGI-konzisztencia fokozatai

NLGI-fokozat Penetráció
(mm/10)
000 445-475
00 400-430
0 355-385
1 310-340
2 265-295
3 220-250
4 175-205
5 130-160
6 85-115

SAE

SAE, Society of Automative Engineers; az Egyesült Államokban létesült gépjárműmérnök-egyesület névbetűi. Ez a szervezet számos US gépkocsi- és repülési szabványt alkotott, amelyek közül kiemelkedőek a motorolajokra kidolgozott viszkozitásosztályozási rendszerek.

SAE – teljesítményosztályozás: API-motorolaj-osztályozás

SAE viszkozitásosztályozás motorolajokra: a motorolajokat viszkozitási tulajdonságaik alapján a SAE J 300 szabvány alapján sorolják be (táblázat). Az első osztályozási rendszerek csupán a 210 0F-en mért kinematikus viszkozitások (ASTM D 445) alapján tettek különbséget a motorolajok között. 1967-ben bevezették a 0 0F-en mérhető viszkozitásértékeket; ehhez meg kellett választani a hideg forgattyúház kürölményeit utánzó módszert, s bevezették a CCS-vizsgálatot (ASTM D 2602), majd – az SI által elfogadott Celsius-skála alkalmazására törekedve – az 1970-es évekre egyrészt a -18 0C-on (cP = mPa.s), másrészt a 100 0C-on az ASTM D455 szerint mért viszkozitás (cSt = mm2s-1) volt az osztályozás bázisa. Ha a 0 0F-en, ill. a -18 0C-on mért érték is előírt (a téli alkalmazású olajok esetén), akkor a számjelzésekhez a W betű (winter = téli) is bekerült. A csak 100 0C-on mért viszkozitással definiált olajok mellett nincs betűjelzés. A ’70-es évektől a motorolajok minőségének ugrásszerű javulása, viszkozitásban a VT-tulajdonságok javulása azt eredményezte, hogy viszkozitásuk egynél több osztály követelményeit is képes volt egyidejűleg kielégíteni; ezeket többfokozatú motorolajok-nak nevezték, két fokozatjelzéssel látták el (pl. SAE 10W-40), amely azt jelenti, hogy a termék viszkozitása a SAE 10W, a SAE 40 és a közöttük lévő osztályok (15W, 20W, 25W, 20, 30) követelményeit is kielégíti. A további fejlődés során bővült a viszkozitási osztályok száma a kezdeti 7-ről a jelenlegi 12-re, másrészt az egyes osztályokkal szemben támasztott követelmények is kiegészültek, ill. módosultak. A hidegtulajdonságok pontosítására bevették a szivattyúzhatósági határhőmérséklet határértékeit. A magas hőmérsékletű üzemelés üzembiztonsága miatt bevezették és megkötötték a 150 0C-on és 106 s-1 sebességi gradiens mellett mért (HTHS) minimális viszkozitási értékeket is. A legújabb módosítási javaslat (1995) a szivattyúzási határok módosítására (a b-megjegyzésre) vonatkozik úgy, hogy maximum 60 000 mPa-s viszkozitáshatárt kötne ki, de minden fokozatnál 5 0C-kal alacsonyabb hőmérsékleten mérve.

A motorolajok SAE szerinti viszkozitás osztályozása*

SAE-viszkozitás osztály Forgattyúházia (mPa-s) max. adott 0C-on Szivattyúzási határb (mPa-s) max. adott 0C-on Kinematikus viszkozitásc mm2s-1 100 0C-on   Nagy nyírásid (mPa-s) min. 150 0C, 106s-1
      max. min.  
0 W 3250/-35 30 000/-35 3,8
5 W 3500/-25 30 000/-30 3,8
10 W 3500/-20 30 000/-25 4,1
15 W 3500/-15 30 000/-20 5,6
20 W 4500/-10 30 000/-15 5,6
25 W 6000/-5 30 000/-10 9,3
20 5,6 <9,3 2,6
30 9,3 <12,5 2,9
40 12,5 <16,3 2,9**
40 12,5 <16,3 3,7***
50 16,3 <21,9 3,7
60 21,9 <26,1 3,7

*SAE J300 (1993, márc.)
**0W-40, 5W-40, és 10W-40 fokozatúaknál
***15W-40, 20W-40, 25W-40 és 40 fokozatúaknál
a ASTM D 5293
b ASTM D 4684
c ASTM D 445

Kenőanyagok

Kenőanyagok: az egymáson elmozduló felületek közvetlen érintkezését gátló kenéshez, vagyis a súrlódás és a kopás csökkentése érdekében alkalmazott anyagok gyűjtőneve. Csoportosításuk többféle szempont alapján történhet:

Halmazállapotuk szerint a kenőanyagok lehetnek gázneműek, folyadékok, félfolyadékok vagy konzisztens vagy szilárd anyagok. A gáznemű kenőanyagokkal való kenés, a gázkenés csak a különleges esetekben valósítható meg. Legelterjedtebbek a folyékony kenőanyagok: a kenőolajok és az emulzió-k, továbbá esetenként a víz, a glicerin, a TEA stb. A konzisztens kenőanyagok vagy kenőzsírok fontos szerepet töltenek be, de alkalmazásuk jelentősen visszaszorult. Különleges esetekben a szilárd kenőanyagok (a MoS2, a grafit, PTFE, fehéranyag-ok, stb.) alkalmazása kerülhet előtérbe.

Eredetük szerint a kenőanyagok jelentős hányada természetes eredetű, vagyis kőolajszármazék, növényi v. állati zsiradék, stb.; különleges igénybevételi helyeken egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert a szintetikus kenőanyagok.

Felhasználási ágazat szerint beszélhetünk közlekedési-, mezőgazdasági-, ipari- (ezen belül bányászati, gépipari, villamosipari, élelmiszeripari, gyógyászati, stb.) kenőanyagokról. (Önkényes besorolás.)

Az alkalmazott gépi berendezés szerint motor-, hajtómű-, hidraulika-, kompresszor-, stb. kenőanyag különböztethető meg.

Teljesítményszint

Teljesítményszint. kategória, osztály: a motorolajok (és hajtóműolajok) osztályozási szempontjaira korábban alkalmazott angol kifejezés – performance level – fordítása: később az “engine service classification”, majd az “engine service categories” kifejezéseket alkalmazták ugyanerre a fogalomkörre (API-motorolaj-osztályozás).

Turbinaolajok

Turbinaolajok: hőerőgépek, gáz-, gőz-, és vízturbinák cirkulációs kenőanyagai. Kiváló minőségű, rozsda- és oxidációgátló tulajdonságokkal rendelkező kenőolajok. Osztályozásuk az ISO/DP 6743/5 szabvány szerint történik. A TS jelű gőz- és a TG jelű gáz-turbinaolajok csoportjai, mellett a TH jelű vízgép és TA jelű repülőgép kenőanyagok az igénybevételi szintjük és a tűzállóságuk szerint további besorolással rendelkeznek. Ismeretesek a vezető hőerőgépgyártók (Alstom, Siemens, General Electric, Solar, stb.) szigorú követelményei is. A Turbinaolajok hosszú élettartalmuk miatt más cirkulációs olajrendszerekben is gyakran használatosak.

Viszkozitás

Viszkozitás <lat>: belső súrlódás, az áramló testek (közegek) belsejében, az elmozdulással szemben fellépő nyíróerő. Newton törvénye alapján definiálható (newtoni folyadék). Az áramló folyadék sebesség-vektoraival párhuzamos felületek mentén ébredő csúsztató feszültség – amely a nyíróerő felület-egységre eső értéke – arányos a sebesség-gradienssel, vagyis az imént definiált felületek normálvektorának hatásvonalában mérhető sebesség-változás hossz-egységre eső értékével. Az arányossági tényezőt a folyadék dinamikai viszkozitásának nevezzük. SI mértékegysége a Pa.s. Korábbi mértékegysége a P (poise) volt, 1 Pa.s = 10 P. A műszaki gyakorlatban kisebb egysége, a centipose (cP) használatos. Számszerűen 1 cP = 1 mPa.s.

Számításokban sok esetben a dinamikai viszkozitás és a sűrűség hányadosa szerepel, amit kinematikai viszkozitásnak neveztek el.
Ennek egysége a m2/s, ill. régebbi egysége a stokes (St); 1 St = 1 cm2/s.
A régebben használt mértékegység a cSt (a stokes század része); 1 cSt =1 mm2/s.
A viszkozitás legtöbb anyag esetében (kenőolajoknál mindig) jelentős mértékben függ a hőmérséklettől (VT-tulajdonságok) és a nyomástól (VP tulajdonság).

Az olajcsere specialista  

Motor-károsodások elkerülésére: olajcsere

Az olajcsere az egyik leginkább alábecsült téma a járművezetőknél. A motor tartóssága szempontjából rendkívül fontos, hogy a kenőanyagot rendszeresen cseréljük. Ezért az Autó-Doktor pár fontos dologra felhívná a figyelmet.

Mi történik az olajcserekor:

Mindenekelőtt a legfontosabb: az olajcserét mindig szakszervizben végeztessük el. A szakszerűtlen folyamat gyorsan nagyon drága javításokhoz vezethet. Az olajcserekor legelőször a fáradt-olajt eresztik le az olajteknő leeresztő csavarján keresztül. Csak ha ezt a csavart ismét visszatekerik, utána lehet kicserélni az olajszűrőt és feltölteni a motort friss motorolajjal.

Meddig tart körülbelül egy olajcsere?

Akár meg is lehet várni! Legjobb esetben 60-75 perc alatt megoldható, de általában az olajcserével egybekötött inspekció alkalmával más szervizműveleteket is el kell végezni! Például a légszűrőnek legtöbbször ugyanolyan a csereperiódusa, mint az olajnak és néha a pollenszűrőt, üzemanyagszűrőt is ezzel együtt kell cserélni. Ezek elvégzésével együtt, akár 2 óra is elképzelhető, nagyban függ a gépjármű típusától és az elvégzendő inspekciótól.

Ki lehet váltani az olajcserét az állandó olajutántöltésekkel?

Nem. Ha a motor fogyasztja az olajt és rendszeresen utána kell tölteni, nem szabad kiváltani az olajcserét! Mert a motorra káros részecskék, amiket a szűrő nem tud kiszűrni a régi motorolajban maradnak és szennyezik az utánatöltött friss olajt is. Így a motorra ugyanolyan káros terhelés fog hatni, mint előtte és hosszútávon a motor tönkremeneteléhez fog vezetni!


Milyen gyakran kell egy személyautóban olajt cserélni?

A szokásos olajcsere intervallum 10.000 km vagy másfél év. A modernebb járművek már automatikusan figyelmeztetik a vezetőt az olajcsere szükségességére. Inspekció és olajcsere egyben? Az olajcserét legtöbbször már az inspekció keretében végzik a szervizek.

Mennyibe kerül egy olajcsere körülbelül?

Az olajcsere költségét nehéz meghatározni, mert nagymértékben függ a felhasznált olaj minőségétől és mennyiségétől is. Nagyjából 12.000 és 30.000 Ft körül mozog tisztán a motorolaj-csere díja. Azonban a Longlife motorolajok esetében ez az ár jelentősen emelkedik, sőt ha az összes szűrőt (olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő, üzemanyagszűrő) is megrendeljük, akkor már közel a duplájába is kerülhet az inspekció.

Ki tudom én is cserélni az olajt?

Jobb, ha nem. Az olajcsere folyamatba több hiba is megeshet. Egyfelől a motortérben maradt régi motorolaj maradványai kifehéríthetik a motorteret, ha az olajcserét nem szakemberen keresztül végezzük el. Másrészben rendkívül környezetszennyező, ha nem szakszerűen tároljuk és semmisítjük meg a fáradt-olajt és az esetleg a talajon keresztül bekerül az ivóvízbe. Pont ezért az olajcserét végző műhelyeknek speciális alapkialakítással, lefolyó és ártalmatlanító, -tároló berendezésekkel kell rendelkezniük. Ha valakit rajtakapnak, hogy nyílt területen, vagy saját területen környezetvédelmi szabályokat be nem tartva olajt cserél 300.000 Ft-ig terjedő pénzbírságra számíthat.


Mit jelent az ajánlott szerviz intervallum?

A szerviz intervallum a gépjármű gyártó által előírt kötelező szervizek közötti időtartamot jelenti. Az ajánlott karbantartási intervallumon belül az olajcsere az Otto-motoros modelleknél maximum 20-30.000 km vagy maximum egy év után esedékes, míg a korszerű dizel motor esetében, a jármű igénybevételétől függően, csupán 30-50.000 kilométer után válik szükségessé. Ezeket a gazdaságos és az ügyfelek számára rendkívül kedvező intervallumokat az új és továbbfejlesztett motorok, valamint a speciális fejlesztésű motorolajok teszik lehetővé (Long Life). Az gépjármű egyik kijelzője még idejében figyelmezteti a vezetőt akkor, ha esedékessé válik a szerviz felkeresése és az időpont egyeztetése.


Tegye a szívére a kezét – rendszeresen ellenőrzi az olajszintet?

Ezzel nincs egyedül. Sok járművezető nem veszi komolyan addig az ellenőrzést, amíg a kis kannácska a műszerfalon fel nem gyullad, és arra figyelmeztet, nagyon kevés az olaj a motorban. De sokszor ez már túl késő…
Ugyanez érvényes az olajcserére is. Habár nincs mindenre és mindenkire érvényes szabály, milyen gyakran cseréljük le az olajat a járművünkben, a szakemberek azt tanácsolják, hogy 10 és 15 ezer km-enként végeztessük el az olajcserét. Pontos útmutatást a járművek kézikönyvében találhatunk.


Díjtalan motorolaj utántöltés

Autó-Doktor szervizcsomag választása esetén: Ön díjtalan motorolaj utántöltésre jogosult a két olajcsere között 1 liter mennyiségig!

Következő tanácsokkal tudunk szolgálni:

Túl kevés olaj

A kevés olaj az olaj teljesítményének a csökkenéséhez vezet, mert az alacsony mennyiségnek ugyanazt a hő és mechanikai teherbírást kell elviselni, mit normál szint esetén. A megmaradt kenőanyag erősebben szennyeződik és gyorsabban öregszik. A motorolajszint teljesítményéért felelős összetevők sérülése könnyen a motor károsodásához vezet.

Túl sok az olaj

Túl sok olajnál az a veszély fenyegeti a főtengelyt, hogy az olaj ellepi azt, és ez ahhoz vezet, hogy az olajköd bekerülhet az égéstérbe. A következmények: teljesítménycsökkenés, megnövekedett fogyasztás és károsanyag-kibocsátás.

Olajfigyelmeztető piktogram világít

Ha felvillan az olajfigyelmeztető lámpa, azonnal álljunk meg, mert legtöbbször nemcsak a túl kevés olajszintet jelzi, hanem az olajnyomás csökkenést is. Ez akkor jön létre, ha az olajpumpa levegőt szív be, így többé már nem biztosított a motor megfelelő kenése, így törvényszerű a motor gyors tönkremenetele. Rögtön hívjunk autómentőt és keressünk fel egy szakszervizt.

Ne keverjük az olajakat

Ha valaki különböző minőségű olajokat kever, kockáztatja, hogy a keverék összteljesítménye csökkeni fog. Ha egy nem megfelelő teljesítményszintű olajjal töltjük fel motorolajunkat, akkor ezzel még a megfelelő minőségű olajat is tönkre tesszük. Motorolaj vásárlásnál a viszkozitás mellett a teljesítményszintet/gyártói előírásokat is vegyük figyelembe!

Csak ugyanolyan minőségű olajat töltsünk után

Ügyeljünk arra, hogy ugyanolyan minőségű motorolajat töltsünk után. Ha tehetjük szintetikus könnyűfutású (Leichtlauf) olajat válasszunk a magasabb ár ellenére, mert az ezzel történő üzemanyag-megtakarítás vissza fogja hozni az árát.

Milyen feladatai vannak egy motorolajnak?

Az olaj csökkenti a motorban lévő alkatrészek közti súrlódást. Télen olyan folyékonynak kell lennie, amilyen csak lehet, hogy az önindító könnyen el tudja indítani a motort és az olaj könnyen és gyorsan eljusson a megfelelő helyekre. Azonban ezt a tulajdonságát magas hőmérsékleten is biztosítani kell, hűteni kell a felforrósodott dugattyúkat, korróziótól megvédeni az alkatrészeket és megtisztítani a motort az égéstermékektől.

Miben különböznek a Leichtlauf és Longlife motorolajok?

Mivel a Leichtlauf-olajok „folyékonyabbak” csökkentik a súrlódást, és ezáltal a fogyasztást. Az ADAC kimutatásai alapján rövid távú szakaszokon 6%, országúti közlekedésnél 4%, autópályán 2% üzemanyagot lehet spórolni. A Longlife olajok szintén a Leichtlauf kenőanyagokhoz tartoznak. Ezek az olajok kevésbé használódnak el, és különösen nagy futásteljesítményt tesznek lehetővé (akár 50.000 km-t).

Mit jelent az „SAE 5W-40” a dobozon?

Az SAE osztályozás az olaj viszkozitását jelenti. Minél kisebb a „W” előtti szám, annál jobb hidegtulajdonsággal rendelkezik az olaj. Hogy milyen SAE osztályú olajat lehet alkalmazni az adott járműnél, az a jármű gépkönyvében/használati utasításában található.

Olajcserénél szűrőt is cseréljünk

Az olajszűrő feladata, hogy a motorolajat a fémrészecskéktől, portól, kokszmaradványoktól megszabadítsa, mielőtt az a kenési helyekre eljutna. Hosszabb használat során ezek a részecskék idővel eltömítik az olajszűrőt, és ha nem cseréljük le időben, az olaj nem tud a szűrőn hatékonyan átáramolni. Így a tisztítás sem lesz hatékony és a káros részecskék le fognak rakódni a rendszerben.

Meddig tart a motorolaj szavatossága

Rendeltetésszerű tárolásnál az eredeti kiszerelésben tárolt motorolajok relatív hosszú ideig tarthatóak. A gyártók azonban felhívják a figyelmet, hogy ne lépjük túl a gyártástól számított 5 évet, mert az olajban lévő adalékok ennyi idő után már veszítenek hatékonyságukból.

Tartalékolaj a csomagtérben

Az olaj, ami megmaradt az olajcserekor azt tegyük a csomagtérbe. Mert ha észrevesszük, hogy csökken az olajszint, akkor a megfelelő teljesítményszintű olaj már kéznél van. Ez kényelmes és takarékos módja a kockázat elkerülésére.

A téli környezet az olaj hígulásához vezet.

A téli környezetben történő rövid távú közlekedésnél jellemzőbb, hogy az üzemanyag a motorolaj hígulását okozza, aminek a következménye, hogy a kenőképesség jelentősen csökken. Az olajhígulás felismerhető a megnövekedett olajszintről. Ezért is ajánlatos tavasszal elvégezni az olajcserét.

Kerüljük el a No-Name gyártók termékeit

A különböző nagyáruházakban rendkívül sok olcsó No-Name motorolaj található, azonban kérdéses, hogy ezek az olajok valóban megfelelnek-e a gyártói előírásoknak? És pont ezért figyelmeztetünk mindenkit, hogy ne az ár alapján, hanem a minőség és teljesítményszint alapján hozzák meg az olaj kiválasztásnál a döntésüket, de legjobb, ha egy szakember segítségét veszik igénybe. A Liqui Moly-nál a németországi fejlesztésnek és gyártásnak köszönhetően biztos lehet a minőségben.

Mi okozza az olaj hígulását?

Ha az olajszint növekszik, olajhígulásról beszélünk, ez főként a rövid szakaszon történő dízelautóknál szokott előfordulni. Ennek az az oka, hogy a dízelautóknál a részecskeszűrő regenerálásához az üzemanyagrendszer plusz üzemanyagot fecskendez a hengerekbe. Ha viszont a rendszer nem tudja regenerálni a rendszert (a regeneráláshoz üzemmeleg motor és legalább 50 km folyamatos és egyenletes megtett út szükséges), akkor az üzemanyag egyre csak növekszik a motorolajban. Az így felhígult motorolaj azonban kevésbé ken, és ezáltal megnövekszik a súrlódás és a kopás mértéke.

Mekkora a normális olajfogyasztás?

Régebbi motoroknál 1000 km-enként 0,5 L olajfogyasztás még megengedhető. A modern motorok fogyasztása természetesen lényegesen kevesebb.


Periódikus karbantartási ajánlatok és kedvezmények

Az alábbi tájékoztatóból részletesen megismerheti olajcsere csomagjaink tartalmát, segítséget nyújtunk a megfelelő motorolaj kiválasztásához és bemutatjuk mi mindent tartalmaz a díjmentes átvizsgálás csomagunk. Szervizünkben felkészült kollégáink minden alkalommal segítséget nyújtanak a gépjárművének leginkább megfelelő szervizcsomag és kenőanyag kiválasztásában!

Korszerű motorkonstrukciókhoz szükséges motorolajokról!

Korszerű Common Rail dizel motorolajok

A dízel részecskeszűrő (DPF = Diesel Particulate Filter) egyre népszerűbb tartozéka a korszerű Common Rail dízel személy- és haszonjárműveknek. Az EURO IV-VI szabvány teljesítésének egyik feltétele a kibocsátott szilárd részecskék számának limit alatt tartása. A DPF fizikailag szűri a kipufogógázt, így jelentősen csökkenti a kibocsátott szilárd részecskék számát.

Igen érzékeny alkatrészről van szó, amelynek nagy ellensége a kén, a szulfáthamu és a foszfor (SAPS = Sulphated Ash, Phosphorous, Sulfur). Ez a tulajdonsága hatással van a felhasznált üzemanyaggal és motorolajjal szemben támasztott követelményekre: csak alacsony SAPS szintű motorolaj és alacsony kéntartalmú gázolaj használható!

A kenőanyagok meleg oldali viszkozitási osztályok esetében a 100 °C-on mért kinematikus és a 150 °C-on, nagy terhelés mellett (HTHS = High Temperature High Shear) mért dinamikus viszkozitás számít. Nagy terhelés mellett akár 300 °C is lehet a hőmérséklet a dugattyú tetején és ellentétben a téli kondíciókkal, itt ez az a hőmérséklet, amit a motorolajnak bírnia kell.

Ha ezeket a követelményeket nem tartjuk be, a részecskeszűrő előbb-utóbb eltömítődik, cseréje pedig akár félmilliós forintos kiadást is jelenthet.

Korszerű közvetlen befecskendezéses benzin motorolajok

A közvetlen benzin befecskendezésnél az üzemanyagot közvetlenül az égéstérbe fecskendezik be. Itt belső keverékképzésről is beszélhetünk, minthogy a gyúlékony üzemanyag-levegő keverék csak az égéstérben jön létre.

Szemben a külső keverékképzésű, hagyományos benzinmotorokkal, ahol az üzemanyag befecskendezése és a keverékképződés a szívócsőben, vagyis a hengereken kívül történik.

A közvetlen benzin befecskendezés során az üzemanyagot maximum 150 bar nyomással közvetlenül a motor égésterébe fecskendezik. Az égéstér különleges kialakítása gondoskodik a benzin-levegő keverék optimális eloszlásáról. A hasonló teljesítményű, hagyományos befecskendezésű motorokkal szemben tanúsított üzemanyag megtakarítás megfelelő üzemmód mellett akár a 25%-ot is elérheti.

A „Twincharger“, az utánkapcsolt kipufogógáz turbófeltöltővel kombinált mechanikus feltöltő, az általa lökettérfogat-literenként nyújtott 125 kW (170 LE) literteljesítménnyel csúcsértéket képvisel a szériagyártású, négyhengeres személyautók között.


Felhívjuk a figyelmet, hogy a két olajcsere közti időszak nagyban függ a vezetési stílustól és/vagy a kedvezőtlen időjárási körülményektől.

Gyakran ismételt kérdések

A járművön végzett rendszeres inspekciók megnövelik gépjárműve élettartalmát illetve eladásnál a rendszeresen karbantartott jármű jelentős többletértéket képvisel. Az inspekció a gépjárművek funkcionális és biztonsági alkatrészeinek a szisztematikus átvizsgálását jelenti. Az új autóknál a garanciaidő alatt a legtöbb gyártó előírja az első inspekció időpontját. De az idősebb autóknál is rendszeresen el kell végezni az időszakos karbantartásokat, hogy megőrizzük a járművek biztonsági állapotát.

Az időközi karbantartásokat a gyártók előre meghatározzák. A korszerűbb járművekben a járművezetőt a fedélzeti számítógép emlékezteti az esedékes inspekciókra. Ezen felül a gépjárművek szervizkönyvében is fel vannak tüntetve az időközi karbantartások. Többnyire a kötelező intervallumok évenként vagy 15.000-től 30.000 km-ig vannak meghatározva, attól függően, hogy a jármű melyiket éri el először.

Szervizünkben Hétfő – Péntek-ig, 8.00 – 17.00-ig várjuk ügyfeleinket, telefonos elérhetőségünk +36 84 519 219 leveleket pedig az szerviz@auto-doktor.hu email címre várjuk.

Alapvetően érvényes: egy időben elvégzett inspekció mindig kifizetődő. Aki egy új jármű garanciáját meg akarja tartani, az inspekciós intervallumot nem szabad kitolnia. Nem elhanyagolható tény, hogy a dokumentált, rendszeresen elvégzett inspekciók növelik egy gépjármű használtpiaci értékét. De az idősebb járműveken is rendkívül hasznos a rendszeres karbantartások betartása, mert a szerelő a műhelyben ellentétben a műszaki vizsgabázissal, a különböző járműkomponensek, alkatrészek időbeni tartósságára is felhívja a figyelmet. Azonban egy 1 000 km-es késedelem még nem szokott drámai lenni.

Az inspekciós költségek nagymértékben függenek a szervizek minőségétől és járművek típusától. A márkafüggetlen szervizek árai többnyire kedvezőbbek mint a márkaszervizeké, illetve egy luxuslimuzin inspekciója természetesen lényegesen drágább, mint egy kisautóé, az árak emiatt kb. 30.000 és 150.000 Ft között mozognak.

>>>

Ha esedékes az inspekció a megfelelő szaktudás és szerszám nélkül soha ne álljunk neki! Csupán az olyan műveleteket végezhetjük el, mint: a világítás, olajszint vagy a guminyomás ellenőrzése! Azonban az összes többi szaktudást igénylő alkatrészek kiválasztását és cseréjét csak szakember végezheti el műhelykörülmények között!

Alapvetően minden hivatalos szerviz végezhet inspekciókat függetlenül attól, hogy márka vagy márkafüggetlen szerviz-e. A legfontosabb, hogy az autót a gyártói előírásoknak megfelelően kell javítani, illetve a gyári minőségű alkatrészeket kell beépíteni különben a garancia nem lesz érvényes! A garancia lejártával a gyártói előírások betartása ugyan nem releváns de azért nagyon ajánlott.

A gépjárművek szervizelését szinte minden esetben előre egyeztetett időpontokra tudjuk vállalni, az alkatrészek megrendelése miatt így biztosított a gördülékeny, gyors és pontos munkavégzés.

A műhelyekben az éves inspekciókat csak a megfelelően kiképzett technikusok, autószerelők végezhetik el. Csak az Ügyféllel történő egyeztetést követően kezdheti el a feladatokat a munkatárs. Ha ez az egyeztetés nem történik meg és munkákat az Ügyfél beleegyezése nélkül (munkalap) végezzük el, akkor ezt a szerviz csak saját felelősségére teheti.

Alapvetően érvényes a szervizekre: Csak a biztonságtechnikailag veszélyes alkatrészeket szabad az Ügyfél megkérdezése nélkül beépíteni a járművekbe, minden más esetben az Ügyfél beleegyezése szükséges (szerviz felelőssége). Nálunk minden alkatrész cseréje, csak az Ügyfél megkérdezésével és beleegyezésével kerülhetnek beépítésre. Ellenkező esetben a jogszabály az Ügyfelet védi és ezért a nem egyeztetett munkálatok költségeit nem köteles kifizetni a szerviznek!

periodikus kedvezmenyek

Az alábbi tájékoztatóból részletesen megismerheti olajcsere-szerviz csomagjaink tartalmát (inspekció), segítséget nyújtunk a megfelelő motorolaj kiválasztásához és bemutatjuk mi mindent tartalmaznak még a díjmentes átvizsgálás és szolgáltatás csomagjaink. Szervizünkben felkészült kollégáink minden alkalommal segítséget nyújtanak a gépjárművének leginkább megfelelő szervizcsomag kiválasztásában!

Időszakos szerviz programunk:

auto doktor csomagok

 

cim szolgaltatasok

cim elettartam garancia

fekakcio

cim miert az auto doktor
cim uzletpolitika cim atlathatosag cim fixcsomagarak cim garanciavallalas
Cégünk felismerve az igényeket, időben nyitott a minőségi autójavítás felé. Az Autó-Doktor Horváth Kft. egy olyan vállalkozás, amely a sikerét, és a koncepcióját az alapvető emberi értékekre, igényekre építette. Az Autó-Doktor Horváth Kft alapértékei a következőek – műszerezettség, szakértelem, bizalom, átláthatóság. Ezek az értékek tartják össze a munkatársakat és teszik az Autó-Doktor Horváth Kft-t sikeres prémium szolgáltatóvá. Az Autó-Doktor&nbsp;Kft üzletpolitikája ugyanúgy valamilyen innovatív ötleten, üzleti terven, profitorientáltságon alapul, mint egy másik vállalkozás esetében, de a fő célok között van az is, hogy a vállalkozás valamilyen hasznos, kézzelfogható előnyt nyújtson az ügyfelek részére. Az Autó-Doktor Horváth Kft. szervizében elvégzett díjtalan 99 pontos közlekedésbiztonsági műszaki átvizsgálás megtörténte után –&nbsp;az ügyfél a munkafolyamatokat a helyszínen nyomonkövetheti&nbsp;–&nbsp;kötelesek vagyunk a fennálló jogszabályoknak megfelelően felhívni ügyfeleink figyelmét arra, hogy milyen karbantartási-, és javítási beavatkozásokat javaslunk elvégeztetni, gépjárműve kifogástalan működése és biztonsága érdekében. Az Ügyfél saját maga dönt, hogy a kapott árajánlat után mikor, kivel és mit javíttat gépkocsiján. A kiállított számlát Önnel együtt ellenőrizzük. Az semmi olyat nem tartalmazhat, amiben előre nem állapodtunk meg. Ügyfelünk mindent tudhat és tudni is kell arról, ami az autójával nálunk történik. Még a javítás megkezdése előtt írásban is tájékoztatjuk Önt az elvégzendő javításról és a számla várható végösszegéről. Az Autó-Doktor Horváth Kft. valamennyi szolgáltatására csomagban kezelt, fix, rögzített árat kínál&nbsp;(normaidő és rezsióradíj helyett), amely mindenki számára publikus és ettől semmilyen körülmények között nem tér el. Amennyiben a díjtalan 99 pontos közlekedésbiztonsági műszaki átvizsgálás megtörténte után a javítás vagy megbontás során kiderülne, hogy más alkatrészek is cserére szorulnak,&nbsp;azt mindig előre megbeszéljük Önnel.&nbsp;Ön saját maga is meggyőződhet a hibáról és eldöntheti, hogy kívánja-e elvégeztetni a pótlólagos javításokat vagy sem. A biztonságba való beruházás mindig megtérül! A nálunk elvégzett, számlával igazolt javításra teljeskörű jótállást biztosítunk (a gyári garancia megtartása mellett). Csak azt az alkatrészt cseréljük amit feltétlenül ki kell cserélni. Előzetes időpont-egyeztetés nem szükséges. Az Autó-Doktor Horváth Kft.-nél kizárólag nemzetközi hírnévnek örvendő gyártók ismert,&nbsp;gyári az eredeti alkatrészekkel egyenértékű, minőségi termékei kerülnek felhasználásra a gyári szerelési technológia alkalmazásával. Ez a technológia garantálja a gyári műszaki állapot visszaállításának lehetőségét. Javítástól független, ingyenes, gyors diagnózis és árajánlat.

Kipufogó rendszer  Motor  Vezérlés  Dízel befecskendezők  Üzemanyagrendszer tisztítás  Automataváltó olajcsere  Futómű szrviz  Fékrendszer  Akkumulátor  Klíma szerviz  GPS rendszerek

Lengéscsillapító  Intelligens diagnosztika  Téli, nyári átvizsgálás  Karosszéria javítás  Szélvédőcsere és javítás  Fényszóró felújítás  Műszaki vizsga és zöldkártya  Olajcsere specialista  Periodikus táblázat  Gumiabroncs garancia  Autómosás, ápolás

ismerje meg ertekesito szakembereinket

krisztian henrik balazs

 Nemecz Krisztián

Munkafelvevő mérnök/közgazdász
nemecz.krisztian@auto-doktor.hu
Tel: +36 30 866 3779

 Zuschlag Henrik

Munkafelvevő
zuschlag.henrik@auto-doktor.hu
Tel: +36 30 866 3775

 Tóth Balázs

Munkafelvevő
toth.balazs@auto-doktor.hu
Tel: +36 30 630 3143

Autó-Doktor Horváth Kft.

8600 Siófok
Papfődi u.1.
Tel: +36/84/519-219
Fax: +36/84/519-211
E-mail: szerviz@auto-doktor.hu
logo kicsi ff

Levelezési cím

8601 Siófok
Pf.:177. Hungary

Nyitvatartási idő

Az Autó-Doktor Horváth Kft. szervíz az Ön rendelkezésére áll:

hétfőtől-péntekig: 8.00 - 17.00-ig,
szombaton - vasárnap: zárva.

Rólunk mondták

"Igényes és pontos munkát végeztek még a szűk határidők esetében is"

"Szolgáltatásaik összessége arányban áll az alkalmazott árazási gyakorlatukkal"