A kerékkiegyensúlyozásnak elsősorban a nagy sebességű haladásnál van jelentősége.
A nagyságrendek a következő példán jól szemléltethetőek:
Egy 100 km/h sebességgel haladó gépkocsi kerekének a 20 cm-es sugarán egy jelentéktelennek tűnő 30 gramm kiegyensúlyozatlan tömeg a jármű tökéletes üzeme szempontjából komoly centrifugális erőt, 116 N-t vagy általánosabban ~ 12 kg-ot ébreszt.
A keréken működő gerjesztő erőhatás a jármű üzemét tekintve az alábbi káros következményekkel jár:
• gépkocsi oldalszélre, csúszós útra érzékenyen reagál, romlik a gépkocsi lengéscsillapítása és biztonságos fékezhetősége
• a kormányzott kerekek támolygó mozgása a gépkocsi úttartását, kerék útfelület kapcsolatát ideális út és időjárási viszonyok között is nagymértékben rontja
• a kiegyensúlyozatlanság által érintett alkatrészek (féltengely, kerékcsapágy, keréktárcsa, trapézkarok, kormányszerkezet…) és ezek felfüggesztési pontjai hamarabb kifáradnak, illetve idő előtt eltörhetnek
• rezgésből származó zaj és rázás fárasztja a vezetőt és az utasokat.
A GSP9700 ELITE „HÁROM AZ EGYBEN” DIAGNOSZTIKA ELŐNYEI:
Megoldja azokat a vibrációs problémákat, melyeket más centírozó nem képes! Feltérképezi a nem kiegyensúlyozatlanságból adódó, a radiális erőkhöz kapcsolódó problémákat összefüggésben a:
- Gumiabroncs egyenetlenséggel.
- A gumiabroncs és felni ütéssel.
- A kerék centírozóra felszerelésével.
- A gumiabroncs nem megfelelő elhelyezkedésével a felnin.
Gyorsabb hibaelhárítás és javítás
Gyorsan meghatározza a felni és a gumiabroncs radiális rezgéseinek mértékét és lépésről lépésre rövid utasításokkal bemutatja az eredményeket a technikusnak.
Meghatározza a gépjármű húzás vagy csúszás potenciális problémáit
Az opcionális StraightTrak® LFM** funcióval meghatározza a gumiabroncs oldalirányú húzásának mértékét, ezt követően, mind a 4 kerékre alkalmazva, meghatároz több felhelyezési sorrendet, amivel csökkenthetjük, vagy akár meg is szüntethetjük a gépjármű oldalra húzását- melyet egyébként lehetetlen egy futómű állítás során megoldani.
Nagymértékben növeli az utazási minőséget és az ügyfél elégedettséget
A többszörös vibráció mérést és a Gumiabroncs-kerék párosítási eljárást korábban kizárólag csak a jármű gyártók alkalmazták, hogy „új vezetési élményt” nyújtsanak.
GUMIABRONCS FUTÓFELÜLET SCANNELŐ
TreadReader kézi szkenner olyan egyedülálló eszköz, amely egyértelmű, 3D grafikával készít állapot felmérést a gumiabroncsok futófelületéről.
Pontos mintamélység meghatározást biztosít minden jármű gumiabroncsa esetén. A szabadalmaztatott technológia alapján számos alkatrész és futómű beállítási hibára ad egyértelmű utalást, ezáltal időben felismerhetőek és megelőzhetőek a közlekedésbiztonságilag veszélyes helyzetek kialakulása (féloldalas, kopás okozta többletüzemanyag-fogyasztás, pattogás, hosszabb fékút és instabilitás).
Az időben felismert és korrigált állapot visszaállítással tetemes költség takarítható meg, mivel így elkerülhetőek a következmények valamint egy új gumiabroncs okozta váratlan kiadás is.
Gumicsere
A nagyságrendek a következő példán jól szemléltethetőek:
Egy 100 km/h sebességgel haladó gépkocsi kerekének a 20 cm-es sugarán egy jelentéktelennek tűnő 30 gramm kiegyensúlyozatlan tömeg a jármű tökéletes üzeme szempontjából komoly centrifugális erőt, 116 N-t vagy általánosabban ~ 12 kg-ot ébreszt.
A keréken működő gerjesztő erőhatás a jármű üzemét tekintve az alábbi káros következményekkel jár:
• gépkocsi oldalszélre, csúszós útra érzékenyen reagál, romlik a gépkocsi lengéscsillapítása és biztonságos fékezhetősége
• a kormányzott kerekek támolygó mozgása a gépkocsi úttartását, kerék útfelület kapcsolatát ideális út és időjárási viszonyok között is nagymértékben rontja
• a kiegyensúlyozatlanság által érintett alkatrészek (féltengely, kerékcsapágy, keréktárcsa, trapézkarok, kormányszerkezet…) és ezek felfüggesztési pontjai hamarabb kifáradnak, illetve idő előtt eltörhetnek
• rezgésből származó zaj és rázás fárasztja a vezetőt és az utasokat.
A GSP9700 ELITE „HÁROM AZ EGYBEN” DIAGNOSZTIKA ELŐNYEI:
Megoldja azokat a vibrációs problémákat, melyeket más centírozó nem képes! Feltérképezi a nem kiegyensúlyozatlanságból adódó, a radiális erőkhöz kapcsolódó problémákat összefüggésben a:
- Gumiabroncs egyenetlenséggel.
- A gumiabroncs és felni ütéssel.
- A kerék centírozóra felszerelésével.
- A gumiabroncs nem megfelelő elhelyezkedésével a felnin.
Gyorsabb hibaelhárítás és javítás
Gyorsan meghatározza a felni és a gumiabroncs radiális rezgéseinek mértékét és lépésről lépésre rövid utasításokkal bemutatja az eredményeket a technikusnak.
Meghatározza a gépjármű húzás vagy csúszás potenciális problémáit
Az opcionális StraightTrak® LFM** funcióval meghatározza a gumiabroncs oldalirányú húzásának mértékét, ezt követően, mind a 4 kerékre alkalmazva, meghatároz több felhelyezési sorrendet, amivel csökkenthetjük, vagy akár meg is szüntethetjük a gépjármű oldalra húzását- melyet egyébként lehetetlen egy futómű állítás során megoldani.
Nagymértékben növeli az utazási minőséget és az ügyfél elégedettséget
A többszörös vibráció mérést és a Gumiabroncs-kerék párosítási eljárást korábban kizárólag csak a jármű gyártók alkalmazták, hogy „új vezetési élményt” nyújtsanak.
Mi az a TPMS rendszer?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer egy, az autóba a gyártó által integrált rendszer, amely folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást.
Alapvetően kétféle rendszert különböztetünk meg:
- direkt rendszer – a légnyomást egy, az abroncsban lévő szenzor méri
- indirekt rendszer – az abroncsban lévő nyomást a jármű ABS szenzora által méri
A jármű vezetőjét a fedélzeti számítógép tájékoztatja az abroncsok állapotáról, illetve hibakódot generál, amennyiben valamelyik kerékben nem megfelelő a nyomás.
A TPMS rendszerek három funkciója:
- Növeli a vezetés biztonságát
- Megelőzi a rossz légnyomás által felmerülő magasabb üzemanyag-fogyasztást
- Megelőzi az abroncs, a túl alacsony légnyomás okozta esetleges abnormális, vagy gyorsabb kopását
TPMS – A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK, GYAKORI KÉRDÉSEK
ALAPVETŐ INFORMÁCIÓK A TPMS RENDSZEREKRŐL, ILLETVE KEZELÉSÜKRŐL
Mi a különbség a direkt és az indirekt rendszer között?
A direkt rendszer esetében az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer a kerekekben lévő nyomást 1-1, a abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli szenzor által méri. A szenzor jeleket továbbít a fedélzeti számítógépnek, amelynek eredményét a járművezető is ellenőrizheti, illetve esetleges probléma esetén a rendszer hibakódot generál. Ezek a nagyon precíz rendszerek, miután minden egyes kerék nyomása külön és közvetlenül van mérve.
Hogy működik egy indirekt TPMS rendszer?
Az indirekt rendszerek esetében a keréknyomást a rendszer az ABS szenzorból származó adatokból következteti, azok forgási sebességéből, miután a nyomáskülönbség más értékeket eredményez.
Melyek az egyes rendszerek előnyei és hátrányai?
A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képes mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is monitorozza. A direkt rendszerek szerelése ugyanakkor időigényesebb, valamint költségesebb, miután a mind a téli, mind a nyári garnitúrát fel kell szerelni ilyen szenzorokkal.
Miután az indirekt TPMS nem méri a pontos légnyomást, illetve az abroncs hőmérsékletét sem, nem képes olyan pontos mérésekre, mint egy direkt rendszer. Továbbá az indirekt rendszer a kerék forgásából nyeri az információt, parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, azaz ha esetleg álló helyzetben ereszt le az abroncs, a rendszer nem jelez. Ugyanakkor ezzel a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a téli / nyári abroncsok cseréje.
Milyen többletmunkát eredményeznek a TPMS rendszerek átszereléskor?
A TPMS rendszerek alkalmazása új kihívásokat támaszt mind a jármű tulajdonosával, mind a gumiabroncs szervizekkel szemben. A jármű tulajdonosa nem fogja tudni maga átcserélni a kerekeket, hanem egy szakmailag felkészült szakemberhez kell fordulnia, aki rendelkezik a szükséges eszközökkel is és fel tudja szerelni, illetve programozni a szenzorokat.
Fel tudom szerelni a direkt TPMS szenzorokat én magam is?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer szenzorainak felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez. A direkt rendszerek szenzoraira kifejezetten ügyelni kell:
Minden kerékcserénél a szenzorok kisebb szervize is szükséges, fontos kicserélni a kopó alkatrészeket.
Új abroncsok esetében új szenzorokra is szükség van, amelyeket egy speciális eszközzel fel kell programozni (optimális légnyomás, abroncs pozíció, stb.), hogy megfelelően működhessen a rendszerben.
A szenzorokban lévő elemek állapotát is ellenőrizni kell a kerékcsere folyamán.
Az autóm gyárilag nincs TPMS rendszerrel felszerelve. Szükséges ilyen rendszert utólag felszereltetnem?
Az új előírás által érintett járművek már gyárilag TPMS rendszerekkel felszerelve érkeznek, ellenkező esetben nem lehetne őket forgalomba helyezni.
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek utólagos beszerelése nem kötelező.
Személygépkocsi kerékmosó berendezés
Az Autó-Doktor Horváth Kft a HIGIÉNIÁT választotta!
Így működik:
A WULKAN 300 kerékmosó berendezést gumiszervizek, autójavító műhelyek számára fejlesztették ki. A kerékmosógép teljesen zárt rendszerben dolgozik, 210 liter hideg vízzel, majdnem bármilyen környezetben. Az egyedülálló eljárás világszerte szabadalmaztatott. A granulátumot és a vizet, folyamatosan több fix kar lövelli a forgó kerékre. A felni és az abroncs precíz tisztítására tehát semmi másra nincs szükség, mint elektromos áramra, sűrített levegőre, vízre és a granulátumokra.
Ezután már minden gombnyomásra működik. Négy külön beállítható mosási program áll rendelkezésre, mérettől illetve szennyezettségtől függően, 30, 60, 90 és 120 másodperc, szárítási idővel. A gép tisztítása, illetve a szennyezett víz lecserélése nagyon egyszerű, hiszen a granulátumokat egy külön tároló kosárba gyűjti, majd a vizet egy leeresztő csövön keresztül lehet leereszteni.
A szolgáltatás előnyei:
• Kitűnő lehetőség, mind a lemez, mind pedig az alumínium felnik mosására
• Drótkefe használata szükségtelen
• Korszerű szolgáltatás az ügyfeleink részére
• Tisztább műhely és raktár
• Pontosabb centírozás
• Kevesebb előmunka igény
• Alacsony víz felhasználás
• Zártrendszerű mosás
• Környezetbarát mosási technológia
Végül a gumiabroncsokat vízbázisú gumiápoló szerrel kezeljük
Gyakran ismételt kérdések
A járművön végzett rendszeres inspekciók megnövelik gépjárműve élettartalmát illetve eladásnál a rendszeresen karbantartott jármű jelentős többletértéket képvisel. Az inspekció a gépjárművek funkcionális és biztonsági alkatrészeinek a szisztematikus átvizsgálását jelenti. Az új autóknál a garanciaidő alatt a legtöbb gyártó előírja az első inspekció időpontját. De az idősebb autóknál is rendszeresen el kell végezni az időszakos karbantartásokat, hogy megőrizzük a járművek biztonsági állapotát.
Az időközi karbantartásokat a gyártók előre meghatározzák. A korszerűbb járművekben a járművezetőt a fedélzeti számítógép emlékezteti az esedékes inspekciókra. Ezen felül a gépjárművek szervizkönyvében is fel vannak tüntetve az időközi karbantartások. Többnyire a kötelező intervallumok évenként vagy 15.000-től 30.000 km-ig vannak meghatározva, attól függően, hogy a jármű melyiket éri el először.
Szervizünkben Hétfő – Péntek-ig, 8.00 – 17.00-ig várjuk ügyfeleinket, telefonos elérhetőségünk +36 84 519 219 leveleket pedig az szerviz@auto-doktor.hu email címre várjuk.
Alapvetően érvényes: egy időben elvégzett inspekció mindig kifizetődő. Aki egy új jármű garanciáját meg akarja tartani, az inspekciós intervallumot nem szabad kitolnia. Nem elhanyagolható tény, hogy a dokumentált, rendszeresen elvégzett inspekciók növelik egy gépjármű használtpiaci értékét. De az idősebb járműveken is rendkívül hasznos a rendszeres karbantartások betartása, mert a szerelő a műhelyben ellentétben a műszaki vizsgabázissal, a különböző járműkomponensek, alkatrészek időbeni tartósságára is felhívja a figyelmet. Azonban egy 1 000 km-es késedelem még nem szokott drámai lenni.
Az inspekciós költségek nagymértékben függenek a szervizek minőségétől és járművek típusától. A márkafüggetlen szervizek árai többnyire kedvezőbbek mint a márkaszervizeké, illetve egy luxuslimuzin inspekciója természetesen lényegesen drágább, mint egy kisautóé, az árak emiatt kb. 30.000 és 150.000 Ft között mozognak.
>>>
Ha esedékes az inspekció a megfelelő szaktudás és szerszám nélkül soha ne álljunk neki! Csupán az olyan műveleteket végezhetjük el, mint: a világítás, olajszint vagy a guminyomás ellenőrzése! Azonban az összes többi szaktudást igénylő alkatrészek kiválasztását és cseréjét csak szakember végezheti el műhelykörülmények között!
Alapvetően minden hivatalos szerviz végezhet inspekciókat függetlenül attól, hogy márka vagy márkafüggetlen szerviz-e. A legfontosabb, hogy az autót a gyártói előírásoknak megfelelően kell javítani, illetve a gyári minőségű alkatrészeket kell beépíteni különben a garancia nem lesz érvényes! A garancia lejártával a gyártói előírások betartása ugyan nem releváns de azért nagyon ajánlott.
A gépjárművek szervizelését szinte minden esetben előre egyeztetett időpontokra tudjuk vállalni, az alkatrészek megrendelése miatt így biztosított a gördülékeny, gyors és pontos munkavégzés.
A műhelyekben az éves inspekciókat csak a megfelelően kiképzett technikusok, autószerelők végezhetik el. Csak az Ügyféllel történő egyeztetést követően kezdheti el a feladatokat a munkatárs. Ha ez az egyeztetés nem történik meg és munkákat az Ügyfél beleegyezése nélkül (munkalap) végezzük el, akkor ezt a szerviz csak saját felelősségére teheti.
Alapvetően érvényes a szervizekre: Csak a biztonságtechnikailag veszélyes alkatrészeket szabad az Ügyfél megkérdezése nélkül beépíteni a járművekbe, minden más esetben az Ügyfél beleegyezése szükséges (szerviz felelőssége). Nálunk minden alkatrész cseréje, csak az Ügyfél megkérdezésével és beleegyezésével kerülhetnek beépítésre. Ellenkező esetben a jogszabály az Ügyfelet védi és ezért a nem egyeztetett munkálatok költségeit nem köteles kifizetni a szerviznek!