Mit jelent az ajánlott szerviz intervallum?

A szerviz intervallum a gépjármű gyártó által előírt kötelező szervizek közötti időtartamot jelenti. Az ajánlott karbantartási intervallumon belül az olajcsere az Otto-motoros modelleknél maximum 20-30.000 km vagy maximum egy év után esedékes, míg a korszerű dizel motor esetében, a jármű igénybevételétől függően, csupán 30-50.000 kilométer után válik szükségessé. Ezeket a gazdaságos és az ügyfelek számára rendkívül kedvező intervallumokat az új és továbbfejlesztett motorok, valamint a speciális fejlesztésű motorolajok teszik lehetővé (Long Life). Az gépjármű egyik kijelzője még idejében figyelmezteti a vezetőt akkor, ha esedékessé válik a szerviz felkeresése és az időpont egyeztetése.

Tegye a szívére a kezét – rendszeresen ellenőrzi az olajszintet?

Ezzel nincs egyedül. Sok járművezető nem veszi komolyan addig az ellenőrzést, amíg a kis kannácska a műszerfalon fel nem gyullad, és arra figyelmeztet, nagyon kevés az olaj a motorban. De sokszor ez már túl késő…
Ugyanez érvényes az olajcserére is. Habár nincs mindenre és mindenkire érvényes szabály, milyen gyakran cseréljük le az olajat a járművünkben, a szakemberek azt tanácsolják, hogy 10 és 15 ezer km-enként végeztessük el az olajcserét. Pontos útmutatást a járművek kézikönyvében találhatunk.
Következő tanácsokat tudjuk adni:

Díjtalan motorolaj utántöltés

Autó-Doktor szervizcsomag választása esetén: Ön díjtalan motorolaj utántöltésre jogosult a két olajcsere között 1 liter mennyiségig!

Következő tanácsokat tudjuk adni:

  • Túl kevés olaj

    A kevés olaj az olaj teljesítményének a csökkenéséhez vezet, mert az alacsony mennyiségnek ugyanazt a hő és mechanikai teherbírást kell elviselni, mit normál szint esetén. A megmaradt kenőanyag erősebben szennyeződik és gyorsabban öregszik. A motorolajszint teljesítményéért felelős összetevők sérülése könnyen a motor károsodásához vezet.

  • Túl sok az olaj

    Túl sok olajnál az a veszély fenyegeti a főtengelyt, hogy az olaj ellepi azt, és ez ahhoz vezet, hogy az olajköd bekerülhet az égéstérbe. A következmények: teljesítménycsökkenés, megnövekedett fogyasztás és károsanyag-kibocsátás.

  • Olajfigyelmeztető piktogram világít

    Ha felvillan az olajfigyelmeztető lámpa, azonnal álljunk meg, mert legtöbbször nemcsak a túl kevés olajszintet jelzi, hanem az olajnyomás csökkenést is. Ez akkor jön létre, ha az olajpumpa levegőt szív be, így többé már nem biztosított a motor megfelelő kenése, így törvényszerű a motor gyors tönkremenetele. Rögtön hívjunk autómentőt és keressünk fel egy szakszervizt.

  • Ne keverjük az olajakat

    Ha valaki különböző minőségű olajokat kever, kockáztatja, hogy a keverék összteljesítménye csökkeni fog. Ha egy nem megfelelő teljesítményszintű olajjal töltjük fel motorolajunkat, akkor ezzel még a megfelelő minőségű olajat is tönkre tesszük. Motorolaj vásárlásnál a viszkozitás mellett a teljesítményszintet/gyártói előírásokat is vegyük figyelembe!

  • Csak ugyanolyan minőségű olajat töltsünk után

    Ügyeljünk arra, hogy ugyanolyan minőségű motorolajat töltsünk után. Ha tehetjük szintetikus könnyűfutású (Leichtlauf) olajat válasszunk a magasabb ár ellenére, mert az ezzel történő üzemanyag-megtakarítás vissza fogja hozni az árát.

  • Milyen feladatai vannak egy motorolajnak?

    Az olaj csökkenti a motorban lévő alkatrészek közti súrlódást. Télen olyan folyékonynak kell lennie, amilyen csak lehet, hogy az önindító könnyen el tudja indítani a motort és az olaj könnyen és gyorsan eljusson a megfelelő helyekre. Azonban ezt a tulajdonságát magas hőmérsékleten is biztosítani kell, hűteni kell a felforrósodott dugattyúkat, korróziótól megvédeni az alkatrészeket és megtisztítani a motort az égéstermékektől.

  • Miben különböznek a Leichtlauf és Longlife motorolajok?

    Mivel a Leichtlauf-olajok „folyékonyabbak” csökkentik a súrlódást, és ezáltal a fogyasztást. Az ADAC kimutatásai alapján rövid távú szakaszokon 6%, országúti közlekedésnél 4%, autópályán 2% üzemanyagot lehet spórolni. A Longlife olajok szintén a Leichtlauf kenőanyagokhoz tartoznak. Ezek az olajok kevésbé használódnak el, és különösen nagy futásteljesítményt tesznek lehetővé (akár 50.000 km-t).

  • Mit jelent az „SAE 5W-40” a dobozon?

    Az SAE osztályozás az olaj viszkozitását jelenti. Minél kisebb a „W” előtti szám, annál jobb hidegtulajdonsággal rendelkezik az olaj. Hogy milyen SAE osztályú olajat lehet alkalmazni az adott járműnél, az a jármű gépkönyvében/használati utasításában található.

  • Olajcserénél szűrőt is cseréljünk

    Az olajszűrő feladata, hogy a motorolajat a fémrészecskéktől, portól, kokszmaradványoktól megszabadítsa, mielőtt az a kenési helyekre eljutna. Hosszabb használat során ezek a részecskék idővel eltömítik az olajszűrőt, és ha nem cseréljük le időben, az olaj nem tud a szűrőn hatékonyan átáramolni. Így a tisztítás sem lesz hatékony és a káros részecskék le fognak rakódni a rendszerben.

  • Meddig tart a motorolaj szavatossága

    Rendeltetésszerű tárolásnál az eredeti kiszerelésben tárolt motorolajok relatív hosszú ideig tarthatóak. A gyártók azonban felhívják a figyelmet, hogy ne lépjük túl a gyártástól számított 5 évet, mert az olajban lévő adalékok ennyi idő után már veszítenek hatékonyságukból.

  • Tartalékolaj a csomagtérben

    Az olaj, ami megmaradt az olajcserekor azt tegyük a csomagtérbe. Mert ha észrevesszük, hogy csökken az olajszint, akkor a megfelelő teljesítményszintű olaj már kéznél van. Ez kényelmes és takarékos módja a kockázat elkerülésére.

  • A téli környezet az olaj hígulásához vezet.

    A téli környezetben történő rövid távú közlekedésnél jellemzőbb, hogy az üzemanyag a motorolaj hígulását okozza, aminek a következménye, hogy a kenőképesség jelentősen csökken. Az olajhígulás felismerhető a megnövekedett olajszintről. Ezért is ajánlatos tavasszal elvégezni az olajcserét.

  • Kerüljük el a No-Name gyártók termékeit

    A különböző nagyáruházakban rendkívül sok olcsó No-Name motorolaj található, azonban kérdéses, hogy ezek az olajok valóban megfelelnek-e a gyártói előírásoknak? És pont ezért figyelmeztetünk mindenkit, hogy ne az ár alapján, hanem a minőség és teljesítményszint alapján hozzák meg az olaj kiválasztásnál a döntésüket, de legjobb, ha egy szakember segítségét veszik igénybe. A Liqui Moly-nál a németországi fejlesztésnek és gyártásnak köszönhetően biztos lehet a minőségben.

  • Mi okozza az olaj hígulását?

    Ha az olajszint növekszik, olajhígulásról beszélünk, ez főként a rövid szakaszon történő dízelautóknál szokott előfordulni. Ennek az az oka, hogy a dízelautóknál a részecskeszűrő regenerálásához az üzemanyagrendszer plusz üzemanyagot fecskendez a hengerekbe. Ha viszont a rendszer nem tudja regenerálni a rendszert (a regeneráláshoz üzemmeleg motor és legalább 50 km folyamatos és egyenletes megtett út szükséges), akkor az üzemanyag egyre csak növekszik a motorolajban. Az így felhígult motorolaj azonban kevésbé ken, és ezáltal megnövekszik a súrlódás és a kopás mértéke.

  • Mekkora a normális olajfogyasztás?

    Régebbi motoroknál 1000 km-enként 0,5 L olajfogyasztás még megengedhető. A modern motorok fogyasztása természetesen lényegesen kevesebb.

Periódikus karbantartási ajánlatok és kedvezmények

Az alábbi tájékoztatóból részletesen megismerheti olajcsere csomagjaink tartalmát, segítséget nyújtunk a megfelelő motorolaj kiválasztásához és bemutatjuk mi mindent tartalmaz a díjmentes átvizsgálás csomagunk. Szervizünkben felkészült kollégáink minden alkalommal segítséget nyújtanak a gépjárművének leginkább megfelelő szervizcsomag és kenőanyag kiválasztásában!

 

auto-doktor-csomagok

A részletekért kattintson a képre!

Korszerű motorkonstrukciókhoz szükséges motorolajokról!

Korszerű Common Rail dizel motorolajok

A dízel részecskeszűrő (DPF = Diesel Particulate Filter) egyre népszerűbb tartozéka a korszerű Common Rail dízel személy- és haszonjárműveknek. Az EURO IV-VI szabvány teljesítésének egyik feltétele a kibocsátott szilárd részecskék számának limit alatt tartása. A DPF fizikailag szűri a kipufogógázt, így jelentősen csökkenti a kibocsátott szilárd részecskék számát.

Igen érzékeny alkatrészről van szó, amelynek nagy ellensége a kén, a szulfáthamu és a foszfor (SAPS = Sulphated Ash, Phosphorous, Sulfur). Ez a tulajdonsága hatással van a felhasznált üzemanyaggal és motorolajjal szemben támasztott követelményekre: csak alacsony SAPS szintű motorolaj és alacsony kéntartalmú gázolaj használható!

A kenőanyagok meleg oldali viszkozitási osztályok esetében a 100 °C-on mért kinematikus és a 150 °C-on, nagy terhelés mellett (HTHS = High Temperature High Shear) mért dinamikus viszkozitás számít. Nagy terhelés mellett akár 300 °C is lehet a hőmérséklet a dugattyú tetején és ellentétben a téli kondíciókkal, itt ez az a hőmérséklet, amit a motorolajnak bírnia kell.

Ha ezeket a követelményeket nem tartjuk be, a részecskeszűrő előbb-utóbb eltömítődik, cseréje pedig akár félmilliós forintos kiadást is jelenthet.

Korszerű közvetlen befecskendezéses benzin motorolajok

A közvetlen benzin befecskendezésnél az üzemanyagot közvetlenül az égéstérbe fecskendezik be. Itt belső keverékképzésről is beszélhetünk, minthogy a gyúlékony üzemanyag-levegő keverék csak az égéstérben jön létre.

Szemben a külső keverékképzésű, hagyományos benzinmotorokkal, ahol az üzemanyag befecskendezése és a keverékképződés a szívócsőben, vagyis a hengereken kívül történik.

A közvetlen benzin befecskendezés során az üzemanyagot maximum 150 bar nyomással közvetlenül a motor égésterébe fecskendezik. Az égéstér különleges kialakítása gondoskodik a benzin-levegő keverék optimális eloszlásáról. A hasonló teljesítményű, hagyományos befecskendezésű motorokkal szemben tanúsított üzemanyag megtakarítás megfelelő üzemmód mellett akár a 25%-ot is elérheti.

A „Twincharger“, az utánkapcsolt kipufogógáz turbófeltöltővel kombinált mechanikus feltöltő, az általa lökettérfogat-literenként nyújtott 125 kW (170 LE) literteljesítménnyel csúcsértéket képvisel a szériagyártású, négyhengeres személyautók között.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a két olajcsere közti időszak nagyban függ a vezetési stílustól és/vagy a kedvezőtlen időjárási körülményektől.