Üdvözöljük az Autódoktor weboldalán! Közvetlen elérhetőség: +36-84/519-219

reklam bal

fekakcio bal nagy

olajakcio bal

Az olajcsere specialista  

Motor-károsodások elkerülésére: olajcsere

Az olajcsere az egyik leginkább alábecsült téma a járművezetőknél. A motor tartóssága szempontjából rendkívül fontos, hogy a kenőanyagot rendszeresen cseréljük. Ezért az Autó-Doktor pár fontos dologra felhívná a figyelmet.

Mi történik az olajcserekor:

Mindenekelőtt a legfontosabb: az olajcserét mindig szakszervizben végeztessük el. A szakszerűtlen folyamat gyorsan nagyon drága javításokhoz vezethet. Az olajcserekor legelőször a fáradt-olajt eresztik le az olajteknő leeresztő csavarján keresztül. Csak ha ezt a csavart ismét visszatekerik, utána lehet kicserélni az olajszűrőt és feltölteni a motort friss motorolajjal.

Meddig tart körülbelül egy olajcsere?

Akár meg is lehet várni! Legjobb esetben 60-75 perc alatt megoldható, de általában az olajcserével egybekötött inspekció alkalmával más szervizműveleteket is el kell végezni! Például a légszűrőnek legtöbbször ugyanolyan a csereperiódusa, mint az olajnak és néha a pollenszűrőt, üzemanyagszűrőt is ezzel együtt kell cserélni. Ezek elvégzésével együtt, akár 2 óra is elképzelhető, nagyban függ a gépjármű típusától és az elvégzendő inspekciótól.

Ki lehet váltani az olajcserét az állandó olajutántöltésekkel?

Nem. Ha a motor fogyasztja az olajt és rendszeresen utána kell tölteni, nem szabad kiváltani az olajcserét! Mert a motorra káros részecskék, amiket a szűrő nem tud kiszűrni a régi motorolajban maradnak és szennyezik az utánatöltött friss olajt is. Így a motorra ugyanolyan káros terhelés fog hatni, mint előtte és hosszútávon a motor tönkremeneteléhez fog vezetni!


Milyen gyakran kell egy személyautóban olajt cserélni?

A szokásos olajcsere intervallum 10.000 km vagy másfél év. A modernebb járművek már automatikusan figyelmeztetik a vezetőt az olajcsere szükségességére. Inspekció és olajcsere egyben? Az olajcserét legtöbbször már az inspekció keretében végzik a szervizek.

Mennyibe kerül egy olajcsere körülbelül?

Az olajcsere költségét nehéz meghatározni, mert nagymértékben függ a felhasznált olaj minőségétől és mennyiségétől is. Nagyjából 12.000 és 30.000 Ft körül mozog tisztán a motorolaj-csere díja. Azonban a Longlife motorolajok esetében ez az ár jelentősen emelkedik, sőt ha az összes szűrőt (olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő, üzemanyagszűrő) is megrendeljük, akkor már közel a duplájába is kerülhet az inspekció.

Ki tudom én is cserélni az olajt?

Jobb, ha nem. Az olajcsere folyamatba több hiba is megeshet. Egyfelől a motortérben maradt régi motorolaj maradványai kifehéríthetik a motorteret, ha az olajcserét nem szakemberen keresztül végezzük el. Másrészben rendkívül környezetszennyező, ha nem szakszerűen tároljuk és semmisítjük meg a fáradt-olajt és az esetleg a talajon keresztül bekerül az ivóvízbe. Pont ezért az olajcserét végző műhelyeknek speciális alapkialakítással, lefolyó és ártalmatlanító, -tároló berendezésekkel kell rendelkezniük. Ha valakit rajtakapnak, hogy nyílt területen, vagy saját területen környezetvédelmi szabályokat be nem tartva olajt cserél 300.000 Ft-ig terjedő pénzbírságra számíthat.


Mit jelent az ajánlott szerviz intervallum?

A szerviz intervallum a gépjármű gyártó által előírt kötelező szervizek közötti időtartamot jelenti. Az ajánlott karbantartási intervallumon belül az olajcsere az Otto-motoros modelleknél maximum 20-30.000 km vagy maximum egy év után esedékes, míg a korszerű dizel motor esetében, a jármű igénybevételétől függően, csupán 30-50.000 kilométer után válik szükségessé. Ezeket a gazdaságos és az ügyfelek számára rendkívül kedvező intervallumokat az új és továbbfejlesztett motorok, valamint a speciális fejlesztésű motorolajok teszik lehetővé (Long Life). Az gépjármű egyik kijelzője még idejében figyelmezteti a vezetőt akkor, ha esedékessé válik a szerviz felkeresése és az időpont egyeztetése.


Tegye a szívére a kezét – rendszeresen ellenőrzi az olajszintet?

Ezzel nincs egyedül. Sok járművezető nem veszi komolyan addig az ellenőrzést, amíg a kis kannácska a műszerfalon fel nem gyullad, és arra figyelmeztet, nagyon kevés az olaj a motorban. De sokszor ez már túl késő…
Ugyanez érvényes az olajcserére is. Habár nincs mindenre és mindenkire érvényes szabály, milyen gyakran cseréljük le az olajat a járművünkben, a szakemberek azt tanácsolják, hogy 10 és 15 ezer km-enként végeztessük el az olajcserét. Pontos útmutatást a járművek kézikönyvében találhatunk.


Díjtalan motorolaj utántöltés

Autó-Doktor szervizcsomag választása esetén: Ön díjtalan motorolaj utántöltésre jogosult a két olajcsere között 1 liter mennyiségig!

Következő tanácsokkal tudunk szolgálni:

Túl kevés olaj

A kevés olaj az olaj teljesítményének a csökkenéséhez vezet, mert az alacsony mennyiségnek ugyanazt a hő és mechanikai teherbírást kell elviselni, mit normál szint esetén. A megmaradt kenőanyag erősebben szennyeződik és gyorsabban öregszik. A motorolajszint teljesítményéért felelős összetevők sérülése könnyen a motor károsodásához vezet.

Túl sok az olaj

Túl sok olajnál az a veszély fenyegeti a főtengelyt, hogy az olaj ellepi azt, és ez ahhoz vezet, hogy az olajköd bekerülhet az égéstérbe. A következmények: teljesítménycsökkenés, megnövekedett fogyasztás és károsanyag-kibocsátás.

Olajfigyelmeztető piktogram világít

Ha felvillan az olajfigyelmeztető lámpa, azonnal álljunk meg, mert legtöbbször nemcsak a túl kevés olajszintet jelzi, hanem az olajnyomás csökkenést is. Ez akkor jön létre, ha az olajpumpa levegőt szív be, így többé már nem biztosított a motor megfelelő kenése, így törvényszerű a motor gyors tönkremenetele. Rögtön hívjunk autómentőt és keressünk fel egy szakszervizt.

Ne keverjük az olajakat

Ha valaki különböző minőségű olajokat kever, kockáztatja, hogy a keverék összteljesítménye csökkeni fog. Ha egy nem megfelelő teljesítményszintű olajjal töltjük fel motorolajunkat, akkor ezzel még a megfelelő minőségű olajat is tönkre tesszük. Motorolaj vásárlásnál a viszkozitás mellett a teljesítményszintet/gyártói előírásokat is vegyük figyelembe!

Csak ugyanolyan minőségű olajat töltsünk után

Ügyeljünk arra, hogy ugyanolyan minőségű motorolajat töltsünk után. Ha tehetjük szintetikus könnyűfutású (Leichtlauf) olajat válasszunk a magasabb ár ellenére, mert az ezzel történő üzemanyag-megtakarítás vissza fogja hozni az árát.

Milyen feladatai vannak egy motorolajnak?

Az olaj csökkenti a motorban lévő alkatrészek közti súrlódást. Télen olyan folyékonynak kell lennie, amilyen csak lehet, hogy az önindító könnyen el tudja indítani a motort és az olaj könnyen és gyorsan eljusson a megfelelő helyekre. Azonban ezt a tulajdonságát magas hőmérsékleten is biztosítani kell, hűteni kell a felforrósodott dugattyúkat, korróziótól megvédeni az alkatrészeket és megtisztítani a motort az égéstermékektől.

Miben különböznek a Leichtlauf és Longlife motorolajok?

Mivel a Leichtlauf-olajok „folyékonyabbak” csökkentik a súrlódást, és ezáltal a fogyasztást. Az ADAC kimutatásai alapján rövid távú szakaszokon 6%, országúti közlekedésnél 4%, autópályán 2% üzemanyagot lehet spórolni. A Longlife olajok szintén a Leichtlauf kenőanyagokhoz tartoznak. Ezek az olajok kevésbé használódnak el, és különösen nagy futásteljesítményt tesznek lehetővé (akár 50.000 km-t).

Mit jelent az „SAE 5W-40” a dobozon?

Az SAE osztályozás az olaj viszkozitását jelenti. Minél kisebb a „W” előtti szám, annál jobb hidegtulajdonsággal rendelkezik az olaj. Hogy milyen SAE osztályú olajat lehet alkalmazni az adott járműnél, az a jármű gépkönyvében/használati utasításában található.

Olajcserénél szűrőt is cseréljünk

Az olajszűrő feladata, hogy a motorolajat a fémrészecskéktől, portól, kokszmaradványoktól megszabadítsa, mielőtt az a kenési helyekre eljutna. Hosszabb használat során ezek a részecskék idővel eltömítik az olajszűrőt, és ha nem cseréljük le időben, az olaj nem tud a szűrőn hatékonyan átáramolni. Így a tisztítás sem lesz hatékony és a káros részecskék le fognak rakódni a rendszerben.

Meddig tart a motorolaj szavatossága

Rendeltetésszerű tárolásnál az eredeti kiszerelésben tárolt motorolajok relatív hosszú ideig tarthatóak. A gyártók azonban felhívják a figyelmet, hogy ne lépjük túl a gyártástól számított 5 évet, mert az olajban lévő adalékok ennyi idő után már veszítenek hatékonyságukból.

Tartalékolaj a csomagtérben

Az olaj, ami megmaradt az olajcserekor azt tegyük a csomagtérbe. Mert ha észrevesszük, hogy csökken az olajszint, akkor a megfelelő teljesítményszintű olaj már kéznél van. Ez kényelmes és takarékos módja a kockázat elkerülésére.

A téli környezet az olaj hígulásához vezet.

A téli környezetben történő rövid távú közlekedésnél jellemzőbb, hogy az üzemanyag a motorolaj hígulását okozza, aminek a következménye, hogy a kenőképesség jelentősen csökken. Az olajhígulás felismerhető a megnövekedett olajszintről. Ezért is ajánlatos tavasszal elvégezni az olajcserét.

Kerüljük el a No-Name gyártók termékeit

A különböző nagyáruházakban rendkívül sok olcsó No-Name motorolaj található, azonban kérdéses, hogy ezek az olajok valóban megfelelnek-e a gyártói előírásoknak? És pont ezért figyelmeztetünk mindenkit, hogy ne az ár alapján, hanem a minőség és teljesítményszint alapján hozzák meg az olaj kiválasztásnál a döntésüket, de legjobb, ha egy szakember segítségét veszik igénybe. A Liqui Moly-nál a németországi fejlesztésnek és gyártásnak köszönhetően biztos lehet a minőségben.

Mi okozza az olaj hígulását?

Ha az olajszint növekszik, olajhígulásról beszélünk, ez főként a rövid szakaszon történő dízelautóknál szokott előfordulni. Ennek az az oka, hogy a dízelautóknál a részecskeszűrő regenerálásához az üzemanyagrendszer plusz üzemanyagot fecskendez a hengerekbe. Ha viszont a rendszer nem tudja regenerálni a rendszert (a regeneráláshoz üzemmeleg motor és legalább 50 km folyamatos és egyenletes megtett út szükséges), akkor az üzemanyag egyre csak növekszik a motorolajban. Az így felhígult motorolaj azonban kevésbé ken, és ezáltal megnövekszik a súrlódás és a kopás mértéke.

Mekkora a normális olajfogyasztás?

Régebbi motoroknál 1000 km-enként 0,5 L olajfogyasztás még megengedhető. A modern motorok fogyasztása természetesen lényegesen kevesebb.


Periódikus karbantartási ajánlatok és kedvezmények

Az alábbi tájékoztatóból részletesen megismerheti olajcsere csomagjaink tartalmát, segítséget nyújtunk a megfelelő motorolaj kiválasztásához és bemutatjuk mi mindent tartalmaz a díjmentes átvizsgálás csomagunk. Szervizünkben felkészült kollégáink minden alkalommal segítséget nyújtanak a gépjárművének leginkább megfelelő szervizcsomag és kenőanyag kiválasztásában!

Korszerű motorkonstrukciókhoz szükséges motorolajokról!

Korszerű Common Rail dizel motorolajok

A dízel részecskeszűrő (DPF = Diesel Particulate Filter) egyre népszerűbb tartozéka a korszerű Common Rail dízel személy- és haszonjárműveknek. Az EURO IV-VI szabvány teljesítésének egyik feltétele a kibocsátott szilárd részecskék számának limit alatt tartása. A DPF fizikailag szűri a kipufogógázt, így jelentősen csökkenti a kibocsátott szilárd részecskék számát.

Igen érzékeny alkatrészről van szó, amelynek nagy ellensége a kén, a szulfáthamu és a foszfor (SAPS = Sulphated Ash, Phosphorous, Sulfur). Ez a tulajdonsága hatással van a felhasznált üzemanyaggal és motorolajjal szemben támasztott követelményekre: csak alacsony SAPS szintű motorolaj és alacsony kéntartalmú gázolaj használható!

A kenőanyagok meleg oldali viszkozitási osztályok esetében a 100 °C-on mért kinematikus és a 150 °C-on, nagy terhelés mellett (HTHS = High Temperature High Shear) mért dinamikus viszkozitás számít. Nagy terhelés mellett akár 300 °C is lehet a hőmérséklet a dugattyú tetején és ellentétben a téli kondíciókkal, itt ez az a hőmérséklet, amit a motorolajnak bírnia kell.

Ha ezeket a követelményeket nem tartjuk be, a részecskeszűrő előbb-utóbb eltömítődik, cseréje pedig akár félmilliós forintos kiadást is jelenthet.

Korszerű közvetlen befecskendezéses benzin motorolajok

A közvetlen benzin befecskendezésnél az üzemanyagot közvetlenül az égéstérbe fecskendezik be. Itt belső keverékképzésről is beszélhetünk, minthogy a gyúlékony üzemanyag-levegő keverék csak az égéstérben jön létre.

Szemben a külső keverékképzésű, hagyományos benzinmotorokkal, ahol az üzemanyag befecskendezése és a keverékképződés a szívócsőben, vagyis a hengereken kívül történik.

A közvetlen benzin befecskendezés során az üzemanyagot maximum 150 bar nyomással közvetlenül a motor égésterébe fecskendezik. Az égéstér különleges kialakítása gondoskodik a benzin-levegő keverék optimális eloszlásáról. A hasonló teljesítményű, hagyományos befecskendezésű motorokkal szemben tanúsított üzemanyag megtakarítás megfelelő üzemmód mellett akár a 25%-ot is elérheti.

A „Twincharger“, az utánkapcsolt kipufogógáz turbófeltöltővel kombinált mechanikus feltöltő, az általa lökettérfogat-literenként nyújtott 125 kW (170 LE) literteljesítménnyel csúcsértéket képvisel a szériagyártású, négyhengeres személyautók között.


Felhívjuk a figyelmet, hogy a két olajcsere közti időszak nagyban függ a vezetési stílustól és/vagy a kedvezőtlen időjárási körülményektől.

Kipufogó rendszer  Motor  Vezérlés  Dízel befecskendezők  Üzemanyagrendszer tisztítás  Automataváltó olajcsere  Futómű szrviz  Fékrendszer  Akkumulátor  Klíma szerviz  GPS rendszerek

Lengéscsillapító  Intelligens diagnosztika  Téli, nyári átvizsgálás  Karosszéria javítás  Szélvédőcsere és javítás  Fényszóró felújítás  Műszaki vizsga és zöldkártya  Olajcsere specialista  Periodikus táblázat  Gumiabroncs garancia  Autómosás, ápolás

Autó-Doktor Horváth Kft.

8600 Siófok
Papfődi u.1.
Tel: +36/84/519-219
Fax: +36/84/519-211
E-mail: szerviz@auto-doktor.hu
Autó-Doktor Horváth Kft.

Levelezési cím

8601 Siófok
Pf.:177. Hungary

Nyitvatartási idő

Az Autó-Doktor Horváth Kft. szervíz az Ön rendelkezésére áll:

hétfőtől-péntekig: 8.00 - 17.00-ig,
szombaton - vasárnap: zárva.

Rólunk mondták

"Igényes és pontos munkát végeztek még a szűk határidők esetében is"

"Szolgáltatásaik összessége arányban áll az alkalmazott árazási gyakorlatukkal"

X

Másolásvédelem

Jobb klikk tiltás!